Aanschaf 5-serie ivm caravan

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 30 nov 2011, 19:10

De stoelen die er in deze auto zitten hebben geen stoelverwarming. Bestaat er een mogelijkheid dat je hier wat in kan bouwen, door losse verwarmings matten onder het leer te monteren en schakelaars monteren. Je hebt dit namelijk wel voor VW weet ik. (sorry voor het schelden)

gunrei
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 sep 2011, 18:39
Locatie: landgraaf

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door gunrei » 30 nov 2011, 19:30

Hallo Speedy

hier in deze webside zijn ze.te krijgen.met aanleidingen voor zelfmontage, e z v.

http://www.sitzheizung.de/de/endkunden/ ... ion=search" onclick="window.open(this.href);return false;

bij heerlen over de grens in aken werden ook monteert. http://www.bolkenius.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

de gr gunrei

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 30 nov 2011, 22:54

@Gunrei thanks het is mogelijk dus

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 03 dec 2011, 16:31

Zo, vandaag maar weer eens op speurtocht geweest.
Weer in diverse auto's gereden :driving: waaronder een 530i uit 2003. 2x 530 diesels uit 2004. 1 met176000 op de teller en de andere 220000, de laatste vind ik toch wel wat veel of heb ik het mis. De eerste 530d heeft geen roetfilter dus dat is een plus punt en bij 148456 inlaat spruitstuk vervangen ivm de vlinderkleppen.(stond in het boekje)
Ik ben er wel achter gekomen dat ik, ondanks de weinig kilometers die ik nog maak toch voor de diesel ga.
Jongens!!!! wat gaan die dingen van hun plek, de overheerlijke schop in je rug als de turbo erbij komt en dat heerlijk diesel geluid.
De 530i laat je ook niet staan, maar die wordt pas wakker als hij wat meer toeren heeft en dat gaat wat gemoedelijker.
Het jammere vind ik alleen, dat er maar weinig 5 series zijn die een deelbare achterbank hebben.

Ps. alle auto's dealer onderhouden
.

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 20 jan 2012, 10:55

Wat zijn jullie bevindingen! moet er bij het monteren nog gedacht worden aan een extra oliecooler voor de bak. (dit moets toen wel bij mijn mercedes 300se'88)

dit onderste verhaal, kwam ik tegen op caravantrekker.nl

Ik kan eigenlijk maar 1 dingen zeggen. Een Bmw is een hele slechte caravantrekker. Er is altijd wel wat aan de hand als je met een bmw en een caravan erachter. Wij hebben zelf ook een bmw gehad met een caravan erachter. Wij hebben gelukkig weinig problemen gehad met de bmw, 1 keer een overhitte motor verder gelukkig niets. Maar de bmw staat er om bekend dat er veel problemen zijn.

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door IQM » 20 jan 2012, 23:25

Het verhaal dat een BMW een slechte caravantrekker zou zijn kan ik niet bevestigen. En afgelopen jaar heb ik op diverse campings meerdere BMW rijders met een caravan gesproken maar geen van allen hadden problemen. Dat waren allemaal auto's van bouwjaar 2006 of jonger. Wel weet ik dat de eerste eigenaar van onze caravan een E39 530d had waar hij een oververhitte motor heeft gehad. Het zou zomaar kunnen dat dit dezelfde persoon is die dit verhaal op caravantrekker.nl heeft geplaatst. Maarreh, ik neem aan dat je alle ervaringen met een BMW als caravantrekker op deze site gelezen hebt? Er staan namelijk ook heel veel (zeer) positieve ervaringen met BMW's op.

Zelf heb ik een aantal keren per jaar een Dethleffs 560SK van maximaal 1800kg aan de haak hangen. Tot nu toe nog geen problemen gehad met een benzine motor. Je moet alleen zorgen dat je boven de 2500 toeren blijft. (en geen haast hebben, je bent immers op vakantie!) Ook scheelt het als je een automaat in de S of M stand zet. Dan laat de koppelomvormer minder slip toe.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door tom_il » 22 jan 2012, 11:38

Speedy schreef:Wat zijn jullie bevindingen! moet er bij het monteren nog gedacht worden aan een extra oliecooler voor de bak. (dit moets toen wel bij mijn mercedes 300se'88)
Dit word ook gedaan bij een E60/E61
525d E61 2007 pre-LCI

h2o
Berichten: 163
Lid geworden op: 25 okt 2009, 10:18

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door h2o » 22 jan 2012, 12:13

ik heb afgelopen zomer 1900 km gereden met 1500 kg Fendt erachter waarvan 1500 km met 112km/u op de cruise control en heb nergens last van gehad.
Zeer stabiel (ook bij inhalen/ingehaald worden), niets warm gelopen, geen automaatproblemen (ook niet in de bergen) en de remmen bleven het ook goed doen.
Enige waar ik jaloers op was is de luchtvering van een e61, die van mij hing iets achterover (niet zozeer visueel als wel in kortere veerweg).
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 22 jan 2012, 22:09

@tom_il Dus als ik er een koop zonder trekhaak en deze ga monteren, moet er ook nog een oliecooler gemonteerd worden. Of ik ga gewoon kijken voor een auto met trekhaak. Maar dan weet je niet wat hier heeft achter gehangen, met als gevolg dat de bak straks al pittig op zijn donder heeft gehad.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door tom_il » 23 jan 2012, 19:27

Probleem is dat je bij een tweedehands je niet weet of deze de oliekoeler heeft, then zij je de officiele optie lijst hebt en de trekhaak origineel gemonteerd was zoals op mijn wagen.
In hoevere deze oliekoeler echt noodzakelijk is weet ik niet.

Onlangs heb ik een volgeladen aanhangwagen getrokken. wow wat een verschil met mijn vrouw hare focus 1.8 tdci diesel.
je voelt nauwelijks dat de aanhangwagen er aan hangt (heb een 525dA). Op een helling starten voel je niet, daar waar ik met de focus moest oppassen en met de koppeling spelen kan ik nu gewoon de bak in D zetten en vertrekken. Enorm verschil. De aanhangwagen was zeer zwaar geladen en ongeremd (moest toch niet ver) en ook het remmen was geen enkel problem. Heb geen ervaring met het trekken van caravans.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 23 jan 2012, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd..
525d E61 2007 pre-LCI

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door Speedy » 24 jan 2012, 11:38

Bedankt voor de reactie Tom_il, ik ga ook wel eens na vraag doen bij de dealer.
Ik moet er mee naar Zuid-Frankrijk en 1500kg achter zijn kont en de auto vol met 4 man en bagage.
Dat is even iets anders dan bijvoorbeeld een kar van thuis naar de stort brengen. En de omgevings temperatuur is onder weg al snel 30graden.
En dan krijg ik nog een paar klimmers voor mijn kiezen en daar wil ik de bak niet op stuk rijden, want daar zijn ze te duur voor.

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door lekkerwijf1 » 29 jan 2012, 22:31

ik had op mijn vorige bmw e60 530d ook een aftermarket trekhaak gemonteerd.
Dat de vering van een sedan achter zwaarder zou zijn uitgevoerd is naar mijn mening gelul.
Je komt op een gegeven moment nml op de bumpstops op de schokbrekers en kun je gewoon niet verder inveren.
Ik heb zelf een grote zware fendt 510 topas en niks geen problemen gehad met oververhitting destijds.
Ik heb nu weer een e60 maar dan met een orginele trekhaak af fabriek maar of deze een extra oliekoeler heeft weet ik niet.
Ik meende dat alle e60ers een oliekoeler op de bak hadden.

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door IQM » 29 jan 2012, 22:56

lekkerwijf1 schreef:Dat de vering van een sedan achter zwaarder zou zijn uitgevoerd is naar mijn mening gelul.
Als ik in de brochure van destijds kijk dan is het zeker geen gelul. Het wordt gewoon letterlijk genoemd in de optielijst. Maar als ik het goed lees dan zou de versterkte vering alleen bij het M sport pakket (337) zijn.
Het is dus optie: 235 Trekhaak met afneembare kogel met versterkte vering € 1.108,- (alleen i.c.m. 337)
lekkerwijf1 schreef:... Ik meende dat alle e60ers een oliekoeler op de bak hadden.
Dat dacht ik ook ooit wel eens gelezen te hebben maar ik ben er niet 100% zeker van. Er zit wel iets van koeling op in elk geval.

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door lekkerwijf1 » 31 jan 2012, 23:24

Hmmm okee miss dan toch de versterkte vering sorry :bang:
Maar daar merk ik weinig van want ik heb de eibach verlaagset erop.
Maar ik ben van mening dat zwaardere veren niks uitmaakt.
Want als je op vakantie gaat met een volle kofferbak, caravan/anhanger met kogeldruk en 4 personen. zit je standaard al op de bumpstops en dan veert de wagen gewoon niet verder.
Ik heb een e60 met aftermarket haak gehad en nu dan met orginele maar ik merk geen verschil en bij beide autos ligt de achterkant van de auto op de bumpstops als ik op vakantie ga.

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Aanschaf 5-serie ivm caravan

Bericht door IQM » 01 feb 2012, 16:47

;) ... tenminste nog één voordeel van de E61 met zijn luchtvering. (behalve alle problemen welke je voorbij ziet komen met de compressor)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”