Batterij kapot of .... ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
diskonaut
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2009, 13:58

Batterij kapot of .... ?

Bericht door diskonaut » 03 jan 2011, 14:36

Ik wou mijn auto starten (e46 318d van 2004) maar nu doet die helemaal niks. Start zelfs niet :?
Enigste wat ge hoort is "tak tak tak tak"

De batterij is nog maar 2 jaar, auto staat wel heel het jaar buiten + al enkele dagen niet meer mee gereden.

Kan het de batterij zijn of stroomverlies ergens?

Het lampje van de batterij kleurt rood.

MVG Ruben

Gebruikersavatar
Vunz
Berichten: 288
Lid geworden op: 30 dec 2010, 16:09

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door Vunz » 03 jan 2011, 14:41

Ik vermoed dat het je startmotor is.
De krans tikt tegen het vliegwiel.
Wat je zou kunnen doen is even een paar tikken met een hamer (niet te hard) geven tegen je startmotor.

Of

Even trachten te starten in de versnelling.

of

Even je auto in zijn 4 zetten en even een stukje vooruit duwen zodat het vliegwiel wat verdraaid en waardoor de starterkrans wel het vliegwiel kan aansturen.
Verbruik van mijn Bimmer Afbeelding
Mijn E60
Mijn oude E90
Mijn oude E91

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door 320driver » 03 jan 2011, 15:19

Volgens mij is je accu overleden (verklaart het tikkende geluid eerder), vervangen en volgens mij is het dan opgelost, even naar de garage ermee en een andere accu eraan hangen om dit zeker te weten :!
Accu is dan wel maar 2 jaar oud maar ze hebben erg veel te verduren onder deze weersomstandigheden dus er is altijd een kans dat een accu dan eerder defect zou kunnen zijn maar nogmaals even laten checken om het zeker te weten.
Ik zou dan wel een originele accu halen om ellende te voorkomen.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door dw70 » 03 jan 2011, 15:24

Geen power (kortsluitvermogen).

Batterij 24 uur aan de lader hangen (nooit een snellader gebruiken). En daarna iedere dag even rijden. Het wordt warmer buiten, dus het ergste scenario voor de batterij zit er bijna op.

De paar dagen niet rijden bij extreme koude heeft wel meer mensen de das omgedaan. Vraag maar na bij de anwb |p
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
320driver
Berichten: 2789
Lid geworden op: 24 okt 2008, 14:49
Locatie: Brabant

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door 320driver » 03 jan 2011, 15:27

Men verwacht deze maand nog een Elfstedentocht dus dat warmer worden zou wel eens tegen kunnen vallen :+

Griffendahl

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door Griffendahl » 03 jan 2011, 16:14

Startte de auto al een tijdje moeizaam ??

Zo ja, ook bij een warme start -> startmotor. Indien die alleen bij een koude start wat moeilijker startte -> Accu.

diskonaut
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2009, 13:58

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door diskonaut » 03 jan 2011, 17:02

Die start alleen moeilijk in de koude periodes, altijd al last van gehad toen.

+ batterij heeft een maand geleden ook al aan de batterijlader gehangen, maakte toen hetzelfde geluid.

Dus best es uitmeten en desnoods vervangen.

Merci

Grtz

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door morris » 03 jan 2011, 21:12

Omdat je de accu al een keer hebt moeten opladen vermoet ik dat het idd de accu is..... die iig te weinig power kan leveren.
Dat kan verschillende oorzaken hebben,je accu hoeft niet persé kapot te zijn,een slecht ladende dynamo (Al geeft hij het op display nog niet aan) kan ook de oorzaak zijn dat je accu niet genoeg opgeladen word tijdens het rijden en langzaam "leegloopt" en na een paar dgn stilstaan niet genoeg power meer heeft.
Kan ook zijn dat je "nieuwe" accu een te hoog ampérage heeft voor de laad capaciteit van de dynamo.
Vaak worden er "zwaardere" accu's ingezet/gekocht voor meer startcapaciteit...dat lijkt handig maar als je bv een 100 ah accu hebt en de dynamo leverd maar max 90ah lijd de accu veel.

diskonaut
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2009, 13:58

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door diskonaut » 04 jan 2011, 11:07

merci voor de info.

Hoe zwaar moet men batterij zijn (originele dan)?

Hoe kan ik men batterij nameten?

Hoe kan ik eventuele lekstromen nakijken?

Grtz

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door JdM » 04 jan 2011, 11:11

Lees dit maar eens door, komt wel van een motorforum, maar het idee is hetzelfde. Waar 3000tpm staat kun je bij een auto volstaan met 2000tpm.

Afbeelding

diskonaut
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2009, 13:58

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door diskonaut » 04 jan 2011, 12:49

merci daar ben ik al wat mee. Batterij is nu aant opladen.

Iemand die weet ik ik lekstromen kan meten? Welke waarde ik moet hebben als ik zekeringen uitrek of dergelijk?

MVG

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door morris » 04 jan 2011, 20:20

lekstroom kun je meten als je de minpool los maakt en dan een multimeter tussen de minpool van de accu en de minkabel zet.
Moet je natuulijk wel de meter op ah gelijkstroom zetten,je kunt dan aflezen hoeveel ampére hij nog trekt.
De waardes in "rust stand" weet ik zo niet!

diskonaut
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 mei 2009, 13:58

Re: Batterij kapot of .... ?

Bericht door diskonaut » 05 jan 2011, 10:58

Ok meter gewoon op A zetten, ah heb ik niet.

Iemand die de waardes weet wat ik moet uitkomen?

Grtz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”