Kapot contactslot (filmpje) Bijna opgelost!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SanderZuyderduyn

Kapot contactslot (filmpje) Bijna opgelost!

Bericht door SanderZuyderduyn » 21 jan 2014, 22:21

Beste mede BMW-liefhebbers,

Vandaag heeft het contactslot van mijn 1995 E36 328i Coupe de geest gegeven.
Op het moment dat ik de motor wou uitzetten, gebeurde (? "brak "?) er iets in het contactslot waardoor ik zomaar de sleutel uit het contact kon halen terwijl de motor nog aanstond.

Daarna de sleutel weer in het contactslot gestopt, maar hier was helaas geen beweging meer in te krijgen.
Ik heb hier meteen een klein filmpje van gemaakt (Link: http://youtu.be/FfPh30grnhQ)

Nadat ik eenmaal besefte dat het contactslot niet meer ging meewerken, heb ik de auto op een handige plek geparkeerd, motor laten afslaan en de accu ontkoppelt.

Nu vraag ik me het volgende af:
* Is er iemand die dit probleem ook heeft meegemaakt?
* Weet iemand of het demonteren van het contactslot (met zo'n pinnetje in een klein gaatje) ook werkt wanneer het contactslot in de stand staat van "contact aan"?
* Kan iemand me vertellen hoe ik erachter kan komen of de huidige sleutel (geen reservesleutel) de originele is die hoort bij mijn chassisnummer?
* Is het zo dat de E36's van 1995 nog geen chip hebben zitten in de sleutel? (i.v.m. sleutelherkenning)

Graag hoor ik van jullie! :duimen:

PS: hierbij nog een foto van de sleutel (op het "printplaatje" is niet echt iets te zien wat op een chip lijkt).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SanderZuyderduyn op 07 feb 2014, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het laatst remt, remt het hardst.

DennisV32

Re: Kapot contactslot (filmpje)

Bericht door DennisV32 » 21 jan 2014, 23:36

Dit is wel een sleutel die al EWS hebt, dat langwerpige op je sleutel is je chip.
Je hebt een reservesleutel? Probeer het daar eens mee, anders ben ik bang dat het toch een nieuw contactslot word.

SanderZuyderduyn

Bericht door SanderZuyderduyn » 22 jan 2014, 17:14

Bedankt voor je reactie :duim:

Afbeelding

Met het langwerpige deel bedoel je dan het gedeelte wat ik met geel omcirkeld heb (zit de chip dus in de sleutelbaard) of het onderdeeltje wat ik met de kleur groen heb omcirkeld? (dit is namelijk een simpel bladveertje voor het knopje van het ingebouwde lampje)

Ik ga vanavond een poging ondernemen om het contactslot los te halen.

ec230n

Bericht door ec230n » 22 jan 2014, 18:32

Sorry maar ik zie nergens een chip afgebeeld. De chip is normaal gesproken ongeveer 1 cm lang en een mm of 3 breed. De chip zit normaal gesproken niet in de sleutelbaard. Kan wel een foto maken maar hoe die te uploaden. Het zou me niks verbazen als je chip in je kap van het stuurhuis zit. Word vaak gedaan bij vervangend slot met andere sleutel. Hoef je de sleutel niet te laten inlezen. Als ik het goed zie dan ligt hij schuin rechts tegen de gele cirkel aan.
Het geluid bij vermogen vragen in sportstand. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm

ozzy87

Bericht door ozzy87 » 22 jan 2014, 18:49

Idd de chip hoort normaal gesproken net boven het gele cirkel te zitten.
Lijkt op een klein stuk magneet
OO={}{}=OO

SanderZuyderduyn

Bericht door SanderZuyderduyn » 23 jan 2014, 15:24

Heren, bedankt voor jullie reactie. :duim:

Vandaag weer bezig geweest met het kapotte contactslot.
Heb vandaag de plastic kapjes rondom de "stuurkolom" gedemonteerd en ben er vervolgens achtergekomen dat er toch wel een antennering (voor de EWS) aanwezig is. Zie onderstaande foto.
Afbeelding

Ook heb ik op youtube een tweetal filmpjes gevonden waarin wordt uitgelegd hoe het contactslot kan worden gedemonteerd. De video's zijn als volgt:
Link 1: http://youtu.be/5_FmnsEoHsE
Link 2: http://youtu.be/tETEtb5Yr_o

Zoals in de twee filmpjes heb ik ook de "custom tool" gemaakt. Zie onderstaande foto.
Afbeelding

Echter moet het zo zijn dat het "mechanische gedeelte" van het slot in stand twee moet staan (contact aan stand) echter is het zo bij mij dat het mechanische gedeelte is stand nul staat (stuurslot stand). Door dat het contactslot kapot is krijg ik het onmogelijk in stand twee gedraaid. Hierdoor is het nu niet mogelijk om het trucje met de omgebogen haarspeld uit te voeren.
Afbeelding

Momenteel zie ik als enigste oplossing om het gehele stuurhuis te demonteren, om dan of het gietstuk samen met het contactslot te vervangen, of om een gaatje te boren in het gietstuk zodat ik alsnog het contactslot kan loskrijgen.

Heeft iemand andere suggesties?

SanderZuyderduyn

Bericht door SanderZuyderduyn » 24 jan 2014, 12:06

Hierbij even een korte update van het probleem.

Aan de hand van onderstaande twee filmpjes heb ik het nu voor elkaar gekregen dat de sleutel weer rond kan draaien. Echter is het slot nog steeds kapot doordat het nu blind blijft rond draaien.
Link 3: http://youtu.be/8TlreQ85uCw
Link 4: http://youtu.be/xQAMmjHpohU

Ik ben inmiddels bij de BWM dealer langs geweest in Hilversum en heb hier aan de hand van het chassisnummer een nieuw contactslot kunnen bestellen. Kosten hiervoor waren €115,- :|

Aankomende week zit ik in het buitenland dus wanneer ik terug ben zal ik jullie op de hoogte houden van de voortgang. :duim:

brace92

Bericht door brace92 » 27 jan 2014, 22:01

Sorry lees het te laat
Ik had dezelfde klacht nieuw slot klacht komt weer terug blijkt iets in je stuurhuis te zijn wat blijft hangen, kunje met een tang aan de contactschakelaarzijde verhelpen
Oplossing een nieuw stuurhuis of regelmatig doorsmeren met teflonspray(het stuurhuis) en bovenstaande uitvoeren.

Greetz brace

SanderZuyderduyn

Re: Kapot contactslot (filmpje) Bijna opgelost!

Bericht door SanderZuyderduyn » 07 feb 2014, 14:03

Na ruim twee weken (waarvan één op vakantie) is het probleem dan bijna opgelost. Kan sinds vandaag weer lekker rondrijden met de Bimmer. :love:

Het probleem bleek groter te zijn dan slechts enkel een kapot contactslot. Zo bleek na wat onderzoek gedaan te hebben, dat de as die zich in het stuurslotmechanisme bevindt was gebroken.
Afbeelding

Nadat dit geconstateerd was heb ik de complete behuizing gedemonteerd (het demonteren van de behuizingen is erg kl*te, doordat deze gemonteerd is met twee zogenaamde “fracturebolts”). Vervolgens ben ik bij de sloperij een vervangen exemplaar wezen halen. Achteraf bleek dat qua behuizingen ook verschil zit in automaat en handbak versies. Na wat hobbyen heb ik de automaatversie geschikt weten te krijgen voor het gebruik bij mijn handbak.

Links oud, rechts “nieuw”.
Afbeelding

Inmiddels had ik ook het nieuwe contactslot (horend bij het chassisnummer) bij de BMW dealer opgehaald. Echter was deze ongeschikt voor mijn huidige sleutel, doordat de complete sleutelset waarschijnlijk ooit vervangen is door een vorige eigenaar. Oftewel, ik zit nu met een onbruikbaar contactslot e à €115,-. -_-

Vandaag de dag rijd ik rond met de contactsleutels vanaf de sloop. Echter reageert mijn EWS systeem niet op die sleutel. Weet iemand misschien of zo’n vreemde sleutel gemakkelijk kan worden ingeleerd bij de BMW dealer en wat de bijbehorende kosten hiervan zijn?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”