Krakend geluid op oneffenheden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jeremy

Krakend geluid op oneffenheden

Bericht door Jeremy » 25 mei 2014, 21:21

Hallo,

Dit weekend ben ik met een volle auto naar een festival geweest in de buurt. Ik had hierbij 4 volwassenen en een volle kofferbak. Zodra we wegreden en over hobbels en andere oneffenheden reden hoorde ik een metaalachtig geluid van achteren komen. In eerste instantie leek het alsof het wiel aanliep in de kas maar ik kan me dit eigenlijk niet voorstellen. Het geluid was er alleen als er achterin belasting in de auto ligt, dus bij meer dan 1 persoon en een volle kofferbak hoorde ik af en toe bij bepaalde heuvels dit geluid. Dit geluid was alleen tijdens het inveren van de achterkant. Verder heb ik hetzelfde geluid maar dan in minder volume ook als ik over een spoorwegovergang rij in de buurt.

Ik heb de auto vandaag op de krik gehad en kon niks geks zien of horen. Ook zit de veer goed in de schotel, loopt het wiel volgens mij niet aan en ziet ook het subframe er goed uit op eerste gezicht. Twee vraagjes;

1.) Wat kan een krakend geluid maken vanaf de achtertrein bij het inveren van het onderstel?
2.) Hoe gevoelig is de E46 325 coupé uit 2001 voor het bekende subframekwaaltje? En hoe kan ik dit herkennen?

Mijn auto staat op 19' VMR CSL replica wielen met bandenmaat 265. Dit zijn wielen van 9,5J, maar de ET waarde weet ik zo uit mijn hoofd niet. Het lijkt me overigens sterk dat de wielen aanlopen, of kan er iets verslijten waardoor het wiel meer naar binnen valt?

Tips voor in welke richting ik moet zoeken zijn uiteraard van harte welkom.

Bedankt! :duim:

Mr._T-Rex

Re: Krakend geluid op oneffenheden

Bericht door Mr._T-Rex » 25 mei 2014, 21:27

Ik zou toch eens kijken of de wielen niet gewoon aanlopen. Ik heb 255 banden op de vmr's en moest de wielkasten laten rollen om het aanlopen te voorkomen. Men zegt dat de coupé's meer ruimte hebben achter, maar als de jouwe niet is gerold en je hebt ook nog bredere banden, dan lijkt me dat toch de meest logische optie.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Mr._T-Rex

Bericht door Mr._T-Rex » 25 mei 2014, 21:27

ET waarde achter is trouwens 45
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Jeremy

Bericht door Jeremy » 26 mei 2014, 07:41

Hmm.. Ik kan in de kas en onderdelen rondom het wiel geen sporen van aanlopen vinden.. Wel zitten er wat krassen op de binnenkant van beide velgen maar deze voelen vrij oud aan, niet zo scherp als wanneer ze net gezet zouden zijn.

Maar inderdaad, mijn wielkassen zijn niet gerold. Verder lijkt het alsof ik minder dan een duim aan ruimte heb tussen de velg en sommige stukken van de wielkas. Wellicht met het inveren dat ik toch iets raak? Zijn spacers van 5 of 10 mm dan wellicht een optie?

Het kraken komt mij overigens erg bekend voor van mijn oude Corsa. Deze had op koude dagen precies zo'n zelfde kraakje wanneer je over een drempel reed. Dit was altijd te wijten aan versleten rubbers. Wellicht zitten er rubbers op de achteras die gaan kraken als ze wat uitdrogen?

rondje

Bericht door rondje » 27 apr 2015, 19:58

Dat kraken heb ik nu achter... links achter...
Had jij nog iets gevonden?

base36.w

Bericht door base36.w » 28 apr 2015, 13:00

Achter? ik zou de draag armrubbers checken en de rubbers van de stabilistatorstangen en de veerpootrubbers achter nakijken.... kraken is meestal rubbers gerelateerd.
Als je een brug hebt en een kennis van +100kg, even op 1,60mtr zetten kennis aan de trekhaak/achterkant laten hangen heen weer bewegen en dan onder de auto kijken en luisteren...
Zonder transport staat alles stil...

Jeremy

Bericht door Jeremy » 30 apr 2015, 22:16

Ik heb een Bilstein B12 gemonteerd en het is helemaal weg. De reden dat ik deze gemonteerd had was omdat één van mijn achterveren gebroken was en dit was denk ik het geluid dat ik had. Echter had ik geen "hangende" auto en stond de auto ook niet lager aan één kant. Maar nieuwe schokdempers maken wel een wereld van een verschil, en de B12 geeft wel een hele fijne wegligging... Hoeken voor het leven. :driving:

Kacperbmw5

Bericht door Kacperbmw5 » 13 aug 2015, 20:30

Goedendag

Mijn Naam is kacpero Uit Naaldwijk nieuwe hier op de portal...

ben in bezit van een bmw e60 525i uit 2006 ,,, sinds ik de auto heb late uitlijnen kraakt de auto achter ,, op advies van een monteur heb ik links achter de draagarm vervangen en was 3 dagen goed ,,, nou is het irri gekraak weer terug ,,, wat raar is dat als de auto stil staat en ik er mee rij niks aan de hand is na 15 min te hebben gereden kraakt de auto bij klinkerweg hobbels bochten en drempels...... ik ben de kluts kwijt wie heeft zo iets miss meegemaakt

Graag hoor ik van jullie greeetz

rondje

Bericht door rondje » 13 aug 2015, 20:34

Kacperbmw5 schreef:Goedendag

Mijn Naam is kacpero Uit Naaldwijk nieuwe hier op de portal...

ben in bezit van een bmw e60 525i uit 2006 ,,, sinds ik de auto heb late uitlijnen kraakt de auto achter ,, op advies van een monteur heb ik links achter de draagarm vervangen en was 3 dagen goed ,,, nou is het irri gekraak weer terug ,,, wat raar is dat als de auto stil staat en ik er mee rij niks aan de hand is na 15 min te hebben gereden kraakt de auto bij klinkerweg hobbels bochten en drempels...... ik ben de kluts kwijt wie heeft zo iets miss meegemaakt

Graag hoor ik van jullie greeetz
Stabilisator stang rubbers achter
?

Heb ik aan de hand, kraakt ook soms, moet nog gedaan worden

Kacperbmw5

Bericht door Kacperbmw5 » 17 aug 2015, 09:50

De Gekraak is weg :) bleek 1 vd draagarm rubbers te zijn die te strak vast zat (denk bij het monteren van nieuwe draagarm) :) Bedankt peeeps!!!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”