Wessie17070 schreef:Beste mensen,
ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ja, ik heb al research gedaan
Ik heb een E90 Sedan, benzine, automaat (53-JSX-7). Mijn boordcomputer geeft aan dat de auto wat olie lust (niveau op minimum, graag bijvullen!). Gisteren dus al gegoogled en zag op een nederlands forum dat LL-01 voor benzine was en LL-04 voor diesels. Dus heb een busje LL-01 gehaald van het huismerk Total (9000 Energy staat op de fles). Dit was als keuze helaas het enige merk.. 5W40 trouwens.
Lees ik vanochtend dat LL-01 voor de M-versies is!
Mijn handleiding heb ik niet meer bij de auto dus die kan ik niet raadplegen. Wie o wie kan me helpen.
Ik heb dus een busje van Total, 9000 Energy, synthetische olie. Op de achterzijde staan meerdere automerken en types, waaronder dus BMW LL-01.
Heb de auto net twee weken, geen idee wat ervoor in gegaan is (maakt dat nog uit??).
Alvast bedankt!
Het mengen van minstens redelijk overeenkomstig gekwalificeerde olie kan geen kwaad.
Een van de dingen waar olie op berekend moet zijn is een 'oliefilm' achterlaten op delen die heel dicht op elkaar zitten en toch bewegen, lagers van krukassen, nokkenassen e.d.
Dat zijn erg kwetsbare plekken, echt verkeerde olie kan daar in een paar 1000 kilometer je blok om zeep helpen.
Tegelijkertijd moet de olie ook bestand zijn tegen de grote temperaturen binnenin zo'n blok en met name bij de turbo. Temperatuur heeft invloed op de dikte van de olie. Olie moet dus ook nog eens onder zowel -5 als +100 graden binnen een bepaalde dikte/viscositeit blijven.
Dat laatste word aangeduid met de getallen voor en na de W, dus 5w30 bv. Die getallen moeten dus overeenkomen of iig niet meer als 1 stap afwijken, dat is het eerste waar je naar kijkt !!
LL olie specificatie hebben oa te maken met bestand zijn tegen de enorme eisen die een turbo stelt aan olie, die dingen draaien zo gruwelijk snel rond en worden zo heet.... daar is gewoon niet alle olie tegen bestand, olie kan dan snel gaan 'klonteren' en elders in het blok de olie toevoer blokkeren. en het spreekt voor zich dat je dan ook weer een probleem hebt.
Olie is echt net zo belangrijk voor een blok als bloed voor een mens. De taken zijn niet alleen 'smeren' en klaar....