E91 Bluetooth module defect

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
Norwayer

E91 Bluetooth module defect

Bericht door Norwayer » 19 aug 2015, 13:54

Beste forumleden,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een prachtige E91 incl. navi pro. Er is maar een minpunt en dat is dat de bluetooth module (MULF) defect is. Hij ligt namelijk niet aangesloten op zijn plaats, en zodra ik hem aansluit gaat idrive en de radio stotteren. Ik heb dus al geprobeerd hem op te warmen / reflow(en) en dat heeft ook niet mogen baten.

De vraag is wat kan ik nu het beste doen? Een 2de hands MULF module kopen, en de kans lopen dat deze ook weer kapot gaat (het schijnt nogal een bekend probleem te zijn). Of een MULF2 module kopen, maar daarvoor zul je toch wat moeten aanpassen en eventueel zelfs coderen. Of een Dension Gateway maar die vind ik nogal prijzig, alsook een gloednieuwe MULF module. Dan blijft nog over een standaard parrot kitje, maar dat vind ik eigenlijk zonde van de ingebouwde navi.

Mijn voorkeur gaat uit naar het inbouwen van een MULF2. Maar daar lees ik nogal tegenstrijdige berichten over. De een zegt dat het plug en play is, en de ander moet kabels aanpassen en coden.

Wie o wie komt met de gouden tip :duim:

avdakker

Re: E91 Bluetooth module defect

Bericht door avdakker » 19 aug 2015, 17:17

Bij een vorige E61 waar ik een MULF2 heb ingebouwd was het plug en play. Die had een oude MULF er in zitten en na wisseling werkte alles perfect.
Echter, er zijn verschillende MULFS op de markt. De ene heeft de blauwe connector de andere de witte. Juist de witte (dacht ik zo uit mijn hoofd) heeft dezelfde connector als je huidige vermoed ik zo.
Indien je dus een MULF2 kunt vinden met diezelfde connector zit je goed. Ik weet echter niet of het ook nog ergens anders aan kan liggen maar dat kun je pas uitsluiten als je een andere MULF hebt geprobeerd.
Er zijn ook bedrijven die een MULF kunnen repareren zoek maar eens op Ebay of Marktplaats.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Norwayer

Bericht door Norwayer » 20 aug 2015, 20:52

Bedankt Ad voor de reactie. Ik heb even gezocht naar reparateurs, maar dat scheelt niet veel met de prijs van een 2dehands Mulf2. Dus dan ga ik een liever een Mulf2 proberen. Vandaag gelijk gebeld met een autodemontage bedrijf maar die wilde niet dat ik hem aansloot voordat ik hem kocht... Dus even wachten tot er een andere op het internet verschijnt, waar dat wel mogelijk is.

Maar dus als ik het goed begrepen heb kan ik (waarschijnlijk) probleemloos de onderstaande Mulf1 module vervangen met de Mulf2 module mits het wittestekkerblok dezelfde kleur heeft. En even voor de zekerheid ik heb dan alle originele functionaliteiten zoals het telefoonboek? (audiostreamen zal wel niet kunnen..) Bedankt voor de tips in ieder geval, ik laat wel even weten zodra ik een gevonden heb en of het allemaal gelukt is.

Afbeelding
Afbeelding

avdakker

Bericht door avdakker » 21 aug 2015, 13:22

Dat zou inderdaad gewoon moeten werken. Zo is het bij mij de vorige keer in elk geval probleemloos gegaan.
Ik deed toen de ombouw van een CCC prof naar een CIC prof waarbij de MULF2 noodzaak is. De MULF2 uit mijn wagen is toen bij de CIC in een andere wagen gezet en werkte ook direct zonder coderen. Alles functioneert gewoon zoals je het gewend was bij de MULF voorheen.
Nu had mijn oude wagen een CCC prof met die MULF2 wat ook prima werkte dus die MULF2 zou gewoon met een CCC om moeten kunnen gaan.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 26 aug 2015, 17:36

Waarom zou dat noodzaak zijn, ben voor jaren terug ook van CCC naar CIC gegaan, oude bleef gewoon zitten en werken.

Heb nog wel een TCU in de aanbieding, weet niet of je daar wat aan hebt?
Hij is er bij mijn uit gegaan omdat ik een combox wilde.
https://www.google.nl/search?q=tcu+bmw& ... jZiH7JY%3D

avdakker

Bericht door avdakker » 03 sep 2015, 09:27

De MULF werkt niet samen met de CIC. Is algemeen bekend inmiddels. Als de jouwe wel heeft gewerkt met de ombouw dan zat er al een MULF2 in waarschijnlijk. Dus of hij was al ooit vervangen of je wagen was van eind 2006.
Mijn E61 was een wagen uit oktober 2006 waar dus ook al een MULF2 in zat.
Maar goed, als je denkt dat een MULF samenwerkt met een CIC prof. dan zou ik zeggen ga je gang.

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 05 sep 2015, 20:20

Er zit/zat een tcu in mijn auto die van 2005 is, heeft tot het einde toe gewerkt BT.
Combox werkt trouwens nu ook met de BMW aps, alleen mijn foon wil niet samen werken met de combox, andere foon werkt goed, iPhone ook prima.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Audio, navigatie en iDrive”