Onlangs is mijn oog gevallen op een uit te voeren mod, te weten het retrofitten van stoelverwarming op de achterbank. Naar mijn mening, zelfs met mijn beperkte kennis, nog redelijk te doen, en heb mij naast ETK, WDS en TIS als informatiebron ook contact gezocht met de duitse vrienden van het E60 forum. Ik heb een aantal mensen gesproken, en deze zouden het wel willen uitvoeren, echter dan moet ik naar München rijden, en het schijnt 1,5 dag werk te zijn (met originele schakelaars, inbouwen carbon matten, bedrading e.d.). Als ik het optel bij elkaar wordt het een hele onderneming, logistiek en financieel, vandaar dat ik er zelf aan wil beginnen. Nu ben ik wel goed in modificeren, echter dan van huizen....
![:whistle: :whistle:](./images/smilies/smiley_whistle.gif)
Planning:
Originele schakelaars;
Originele bedrading (kleur, diameter en aansluitingen en stekkers) trekken/monteren;
Imitatie carbon matten gebruiken voor de zetels, aangezien een sloper/2de hands onderdelenspecialist een achterbank in crème én verwarmd niet heeft liggen (LCCC bekledingcode), en voor een compleet nieuwe achterbank kun je je achterkant op de maladiven verwarmen.....
![:gek: :gek:](./images/smilies/gek.gif)
Als ik echter schakelaars S68 en S69 bekijk, zijn er vanuit pin 4 naar X1720 en pin 3 naar X1091 draden getrokken/benodigd. In TIS wordt gesteld dat dit naar mijn middenconsole loopt, echter ik heb geen benul hoe/wat/waar ik het daar dan moet aansluiten. Andere aansluitingen naar o.a. het zekeringpaneel voor én achter, de centrale massa e.d. vormen geen probleem, echter deze 2 draden wel...
Ook kwam ik het volgende tegen op een duits forum:
Dazu muss man die Schalter öffnen und den Pin 8 von den 2 Solid State Relais VN460SP ablöten und abkneifen. Das unterbindet die Widerstandsmessung an den Ausgängen. Statt den NTC kann man einen 4,4k oder 2*2,2k Ohm Widerstand in Reihe nutzen und dann laufen die Schalter auf Stufe 2 mit einem Tastverhältnis von 99,5 zu 0,5 und bei Stufe 1 mit einem Tastverhältnis 50/50. So arbeiten die Matten auf Stufe 2 mit Voller Leistung und auf Stufe 1 mit halber Leistung! Das Tastverhältnis für Stufe 1 kann man über den Widerstand verändern...
Für eventuelle Überhitzung ist der fest eingebaute Temp-Schalter in den Carbonmatten aktiv.
Vrij vertaald:
Om de originele schakelaars te laten werken, moet je de schakelaars loshalen, en pin 8 van het 2 solid state relais VN460SP middels de soldeerbout verwijderen en dichtknijpen/dichtzetten. Hierdoor ondervang je de weerstandmeting aan de uitgangen. In plaats van de NTC kun je met een 4.4k , of 2 maal 2.2k Ohm in serieschakeling, de schakelaar benutten doordat op trap 1 de mat 50/50% warm en koud word, en in trap 2 99,5% warm word en 0.5% koud (uit) wordt geschakeld. Voor een oververhitting is een temp. schakelaar ingebouwd in de carbon matten.
VRAAG:
Hoe moet ik de weerstanden dan aansluiten? in serie op pin 1 van S68 en S69 of op pin 2? Ik begrijp WDS niet helemaal inzake de aansluitingen E65a, E66a, E67a en E68a. (vanaf de schakelaar naar de aansluitingen van de stoelverwaming achter.)
Graag jullie hulp in deze,
alvast dank!!!!