Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
- Gérald320icabrio
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 02:25
- Locatie: Breda
Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Ik had wilde plannen om mijn 320i cabrio om te bouwen naar een 3. Maar omdat ik denk dat de kosten zo hoog gaan worden heb ik besloten om maar een :///m:3 te importeren uit Duitsland.
Heeft er iemand ervaring met het importeren? Zo ja, waar moet ik op letten?
Als er iemand tips heeft hoor ik die graag omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan.
Wat kost het nog aan BPM?
Wat kost het keuren door de RDW?
Heeft er iemand ervaring met het importeren? Zo ja, waar moet ik op letten?
Als er iemand tips heeft hoor ik die graag omdat ik niet voor verrassingen wil komen te staan.
Wat kost het nog aan BPM?
Wat kost het keuren door de RDW?
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
- Gérald320icabrio
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 02:25
- Locatie: Breda
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Daar heb ik wat aan!!! Maar meer tips en ervaringen zijn nog altijd welkom. Vooral tips en truuks over hoe het er in Duitsland aan toe gaat.
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 aug 2009, 12:38
- Locatie: Helmond
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
als je nog geen specifieke auto op het oog hebt kun je zoeken via http://www.mobile.de of http://www.autoscout24.de, hier staan de meeste gebruikte auto's van Duitsland. (ik heb de mijne echter gevonden bij een Nissan dealer, reed er toevallig langs)
Zorg ervoor dat je een auto koopt met een historie (in Duitsland is dit vrij goed te doen). En bekijk de TÃœV papieren, in Duitsland is het verplicht alle veranderingen aan de auto te melden (eintragen), is de auto verlaagd en heeft ie geen papieren hiervoor dan is de kans groot dat er gesjoemeld is.
Zorg ervoor dat je alle papieren hebt (alle fahrzeugbriefen) als het niet compleet is gaat de RDW moeilijk doen en gaat de keuring niet door.
Op http://www.bpmberekenen.com staat een calculator die de bpm voor je berekend
Ga nooit met een volle tank naar de RDW, haal ook zoveel mogelijk spullen uit de auto (bijv. de krik), dit scheelt een paar kilo's bij de weging en kan ervoor zorgen dat ie in een lagere wegenbelastings klasse komt.
zoek op internet voor sites zoals de site in de vorige comment en zorg dat je zoveel mogelijk informatie hebt.
succes en groeten
Zorg ervoor dat je een auto koopt met een historie (in Duitsland is dit vrij goed te doen). En bekijk de TÃœV papieren, in Duitsland is het verplicht alle veranderingen aan de auto te melden (eintragen), is de auto verlaagd en heeft ie geen papieren hiervoor dan is de kans groot dat er gesjoemeld is.
Zorg ervoor dat je alle papieren hebt (alle fahrzeugbriefen) als het niet compleet is gaat de RDW moeilijk doen en gaat de keuring niet door.
Op http://www.bpmberekenen.com staat een calculator die de bpm voor je berekend
Ga nooit met een volle tank naar de RDW, haal ook zoveel mogelijk spullen uit de auto (bijv. de krik), dit scheelt een paar kilo's bij de weging en kan ervoor zorgen dat ie in een lagere wegenbelastings klasse komt.
zoek op internet voor sites zoals de site in de vorige comment en zorg dat je zoveel mogelijk informatie hebt.
succes en groeten
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
sorry hoor je hebt het niet met gekke henkie's te doen.... ze weten heus wel dat een 330d geen 1200kg weegt.. dit is echt klets.Ga nooit met een volle tank naar de RDW, haal ook zoveel mogelijk spullen uit de auto (bijv. de krik), dit scheelt een paar kilo's bij de weging en kan ervoor zorgen dat ie in een lagere wegenbelastings klasse komt.
zoek op internet voor sites zoals de site in de vorige comment en zorg dat je zoveel mogelijk informatie hebt.
succes en groeten
je zal misschien opties uit kunnen bouwen.. maar ook dit heeft niet altijd zin. het ligt gewoon puur aan hoe oud je auto is.. hoe ouder hoe lager je bpm..
//.00.-// > /.-////.-///.-
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Die duitse verkopers zijn héél gehaaid. Alleen met curryworst en schnaps kan je ze omkopen.Gérald320icabrio schreef:Vooral tips en truuks over hoe het er in Duitsland aan toe gaat.
Het is eigenlijk hetzelfde als in NL, je moet alleen rekening houden met de bpm in je budget.
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
een hele belangrijke! Heb je een auto naar Nl. gehaald, blijkt dat je daarna de BPM niet kan betalenbjornc schreef: je moet alleen rekening houden met de bpm in je budget.
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | |
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 aug 2009, 12:38
- Locatie: Helmond
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
ze stellen wel een weegrapport op, en ik neem aan dat ik niet de enigste ben waarbij ze de auto gewogen hebben.sorry hoor je hebt het niet met gekke henkie's te doen.... ze weten heus wel dat een 330d geen 1200kg weegt.. dit is echt klets.
je zal misschien opties uit kunnen bouwen.. maar ook dit heeft niet altijd zin. het ligt gewoon puur aan hoe oud je auto is.. hoe ouder hoe lager je bpm..
- Gérald320icabrio
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 19 aug 2009, 02:25
- Locatie: Breda
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Super deze tips! Heb nog niet echt iets op het oog, en ookal heb ik een auto op het oog, dan moet ik nog steeds mijn eigen cabrio verkopen. Als ik hem nog dit jaar verkoop dan wordt het een coupe lukt dat niet dan gaan we volgend jaar voor een cabrio (kan ik in de tussentijd meer sparen ook.) Bedankt voor de tips en meer tips blijven welkom!
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Ik heb in het verleden al 5 auto's ingevoerd en heb nog nooit hoeven wegen.emielverbeek schreef:ze stellen wel een weegrapport op, en ik neem aan dat ik niet de enigste ben waarbij ze de auto gewogen hebben.sorry hoor je hebt het niet met gekke henkie's te doen.... ze weten heus wel dat een 330d geen 1200kg weegt.. dit is echt klets.
je zal misschien opties uit kunnen bouwen.. maar ook dit heeft niet altijd zin. het ligt gewoon puur aan hoe oud je auto is.. hoe ouder hoe lager je bpm..
Je moet gewoon zorgen dat je een CVO (Certificaat Van Overeenstemming) op zijn Duits (EG-Ubereinstimmungsbescheinigung) hebt als je naar de RDW gaat. Vaak zit dat bij Duitse auto's er al bij en anders kan je dat gewoon aanvragen bij BMW Nederland a €85,-.
Ik zal even opsommen hoe ik een auto invoer.
- Zoeken op internet en zeker goed naar onderhoud, historie en vooral weinig km kijken, keuze genoeg.
- Op autotrader de nieuwprijs opzoeken en daarbij een schatting maken van de opties die je bij de nieuwprijs moet optellen (voor de zekerheid gewoon ruim aanhouden, dan kan het ook niet tegenvallen)
- Dan op http://www.bpmberekenen.com even de BPM uitrekenen.
- Auto kopen en een koopcontract opstellen met de verkoper. (doen ze in Duitsland volgens mij altijd)
- In het koopcontract laten opnemen dat de auto schadevrij is en de kmstand noteren. In Duitsland durven ze hierover niet
snel te liegen omdat ze daar echt flink problemen mee kunnen krijgen achteraf.
- Auto ambulance huren (let op, wel rijbewijs E voor nodig en een fatsoenlijke trekauto of
- of een 5-daags kenteken pakken zodat je gewoon naar huis kunt rijden --> http://www.vdcnederland.nl/index.php?po ... gorie_id=1
- RDW bellen voor een 1-dags kenteken (gratis) en dan gewoon zonder verdere afspraak naar de RDW rijden voor de invoer zonder APK (kan je daar ook geen gedonder krijgen). Zonder afspraak kan alleen voor de middag bij de RDW.
- Zorg van tevoren dat je genoeg geld op je rekening hebt staan om de BPM gelijk af te kunnen rekenen via PIN.
- Paar dagen later krijg je je kentekenbewijs binnen en kan je kentekenplaten laten maken en naar de garage voor een APK.
- Verzekering even regelen en klaar !!
De wegenbelasting komt vanzelf met de post.
Lijkt veel werk maar stelt in principe niets voor. Mijn ex 330i Touring had ik vanaf ophalen in Duitsland met autoambulance tot en met rijden met NL Kenteken in een week. Heb er niet eens vrij voor hoeven vragen op mijn werk.
Zaterdag gehaald, maandag effe naar de RDW geweest en vrijdag kenteken. Zaterdag platen laten maken en maandag een frisse APK erop.
Succes met zoeken !!!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 25 aug 2009, 12:38
- Locatie: Helmond
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
ik kan me niet herinneren dat ik een CVO bijhad, had alleen de fahrzeugbrief, zou het kunnen dat ik daardoor wel de weging moest doen?
groeten
groeten
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Dat denk ik wel ja. Als je geen CVO hebt kan je wel invoeren maar hebben ze niet alle gegevens voor de typegoedkeuringhelemaal compleet.
Vaak gaan ze dan wegen en ben je meestal meer geld kwijt aan wegenbelasting omdat je vaak een hoger gewicht hebt als de originele gewichten die vastgesteld zijn voor een bepaald type auto door oa opties als schuifkanteldak, leer ed.
Ook krijg je vaak op je kentekenbewijs een vreemde typeomschrijving. Dus bijv. geen BMW 325i maar een vreemde andere code als benaming.
- gramoentje
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 20 jan 2008, 01:29
- Locatie: Spijkenisse
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Ik dacht toch echt dat een typegoedkeuring op het chassis aanwezig moet zijn.
Een aangezien het hier om een type goedkeuring voor in ieder geval europa gaat staat dat bij de rdw in de computer lijkt mij.
Ik bedoel het model heeft een typegoedkeuring, de typegoegkeuring staat bij rdw in de computer en op het chassis van de auto.
CVO heb je alleen nodig als er hier geen type goedkeuring bekend is.
M.a.w. als het model auto hier nooit officieel verkocht is is er kans dat hij niet in de computer van de rdw staat en heb je de cvo nodig om aan te tonen dat hij is typegoegekeurd voor duitsland.
Als hij daar op kenteken heeft gestaan dan kan dat ook in nederland en heel europa daar zijn afspraken over gemaakt.
Als je de typegoedkeuring maar hebt als deze hoer niet bekend is.
Maar dat lijkt me voor bmw's geen probleem.
Een aangezien het hier om een type goedkeuring voor in ieder geval europa gaat staat dat bij de rdw in de computer lijkt mij.
Ik bedoel het model heeft een typegoedkeuring, de typegoegkeuring staat bij rdw in de computer en op het chassis van de auto.
CVO heb je alleen nodig als er hier geen type goedkeuring bekend is.
M.a.w. als het model auto hier nooit officieel verkocht is is er kans dat hij niet in de computer van de rdw staat en heb je de cvo nodig om aan te tonen dat hij is typegoegekeurd voor duitsland.
Als hij daar op kenteken heeft gestaan dan kan dat ook in nederland en heel europa daar zijn afspraken over gemaakt.
Als je de typegoedkeuring maar hebt als deze hoer niet bekend is.
Maar dat lijkt me voor bmw's geen probleem.
F10 2014 535D Champagner Quartz.
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
CVO is niet noodzakelijk maar zoals ik hierboven al schreef is dit wel zeer aan te raden.
Wil je gewoon alles in orde hebben en niet hoeven te wegen met de daarbij horende problemen en evt meer belasting moeten betalen heb je toch echt een CVO nodig bij de invoer. Ik heb het nu al zo vaak gedaan dat ik onderhand wel weet hoe het werkt bij de RDW. Ik zie het probleem ook niet echt. Gewoon even regelen en klaar !!
Wil je gewoon alles in orde hebben en niet hoeven te wegen met de daarbij horende problemen en evt meer belasting moeten betalen heb je toch echt een CVO nodig bij de invoer. Ik heb het nu al zo vaak gedaan dat ik onderhand wel weet hoe het werkt bij de RDW. Ik zie het probleem ook niet echt. Gewoon even regelen en klaar !!
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:40
Re: Importeren uit Duitsland, een paar vraagjes
Mijn 3.28i had ook geen CVO. Ik ben naar RDW gaan keuren maar ze hebben niks gewogen.
Nu zie ik op het op het fahrzugschein dat de auto in Duitsland is afgewogen op 1565kg.
Ik ben bang dat het RDW die gegevens klakkeloos heeft overgenomen terwijl het gewicht in NL 1440 is.
Zou dit zo zijn, dan betaal ik iedere keer 2 schalen hoger wegenbelasting!!
Weet iemand of ik dat nog kan aanpassen achteraf?
Nu zie ik op het op het fahrzugschein dat de auto in Duitsland is afgewogen op 1565kg.
Ik ben bang dat het RDW die gegevens klakkeloos heeft overgenomen terwijl het gewicht in NL 1440 is.
Zou dit zo zijn, dan betaal ik iedere keer 2 schalen hoger wegenbelasting!!
Weet iemand of ik dat nog kan aanpassen achteraf?
Never underestimate the power of a BMW!