Winterbanden noodzaak?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Niels

Re: Winterbanden noodzaak?

Bericht door Niels » 13 jan 2009, 08:30

DJLeonardo schreef:Ik vind het wel een beetje doordrammen en de het punt van de discussie totaal voorbij gaan. Wat het mij zegt is dat als ik voor veiligheid wil kiezen, het een goeie keus is voor een winterset te gaan. En dat op internet dezelfde ervaringen te vinden zijn evenals rij- (en slipscholen!) die hetzelfde zeggen... daar kan je idd je kop voor in het zand steken. Een beetje hetzelfde als blijven beweren dat roken gezond is.
Tja over doordrammen kun je ook een hele discussie beginnen natuurlijk maar waarom ga IK nu juist voorbij aan het punt van discussie? De discussie die wij hebben is immers hoe veel beter een winterband wel of niet is :? Volgens mij haal ik steekhoudende argumenten aan waarom ik niet overtuigd ben maar inhoudelijk krijg ik daar geen antwoord op. Jij gaat gewoon totaal voorbij aan het feit dat jouw eigen ervaring is gebaseerd op totaal verchillende bandenmaten. Roken is niet gezond, minder roken wel minder ongezond. Een breedte set is ongezond, een minder brede set a la 205 brede met soepelere en hogere wangen is minder ongezond......205 brede winterbanden zijn wellicht het beste voor je gezondheid. Heb ik dat nodig in NL vraag ik me vervolgens dan af, want scheelt dat zoveel :?

En om je voor te zijn, alleen een ja als antwoord vind ik niet voldoende :+
DJLeonardo schreef: Wordt vervolgens frontaal geramd, meisje morsdood.
Dan denk ik... tragisch. Zou het hebben geholpen als iemand haar betere bandjes zou hebben aangeraden?

Misschien had het geholpen als ze niet in een Fiat Punto had gereden en zo lust ik er nog wel een paar maar schrijf het vooral toe aan de banden (| Trouwens wanneer ruil jij die gevaarlijke achterwiel aangedreven BMW in voor een maximaal veilige Audi A4 Quattro :+
Niels schreef: De punten die ik hier aanhaal zijn puur op basis van natuurkundige feiten: energie omzetting, oppervlakte druk en wrijving.
:rolf: Waar is die studie dan? Ik wil 'm graag lezen![/quote]

Bij de LOI kun je geloof ik wel studies lezen :P Ik zou die van motorvoertuig techniek en werktuigbouwkunde nemen, daar kom je wel het e.e.a. tegen ;)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 13 jan 2009, 13:17

Niels niels niels.... (|

Laatste keer: ik zeg niet....enfin, dat hele verhaal over verschillnde banden maten.

Het was me opgevallen dat een typische zomerset minder goed werkt in de kou (en nattigheid, want dat was het, had ik erbij moeten vertellen) dan een typische winterset. Niks meer, niks minder. Hierlaat ik het nu bij. Als je meer vragen hebt moet je de Volkskrant gaan lezen of je moeder bellen.
Ik ga verder nergens aan voorbij, ik heb alleen die wetenschappelijk onderbouwde mening niet omdat ik dat niet getest heb en ook niet pretendeer dat ik dat heb gedaan! Is het nu klaar voor je? (alsjeblieft! ;( )
Niels schreef:Trouwens wanneer ruil jij die gevaarlijke achterwiel aangedreven BMW in voor een maximaal veilige Audi A4 Quattro :+
Dat is grappig, want dat is dus ook al eens getest en vierwiel aandrijving blijkt dus helemaal niet perse veiliger te zijn. Iemand die de hele tijd zo hamert op testresultaten en motorvoertuigentechniek heeft gedaan had dat allang moeten weten.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 13 jan 2009, 13:36

Heren, nu is het wel mooi geweest. Zullen we het gezellig houden... ?? :!

Uiteraard is hier plaats voor een goede discussie maar mi. wordt het nu allemaal iets te veel op de persoon gericht.

Verder discussieren mag, maar maar dan wel gewoon over de noodzaak van winterbanden.

Moderatoropmerking Griffendahl

Richel88

Re: Jouw wagen in de sneeuw foto-topic

Bericht door Richel88 » 21 dec 2009, 14:38

Beetje offtopic wellicht, maar hoeveel schelen zon winterbanden tov zomerbanden?
Ik kwam vanmorge nl geen ruk voorruit, heb n half uur vast gestaan in de goot, en terug huiswaarts gereden...
berichten uit Winter foto topic verplaatst naar hier.

Moderatoropmerking Mac
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 21 dec 2009, 14:40

2e hands setje moet je wel voor €200-300 kunnen kopen.
Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van maat en merk.

kijk anders even op : www.autobandenmarkt.nl

Robbel

Bericht door Robbel » 21 dec 2009, 14:55

@Richel:
Spoiler: Laat zien

En dan zijn het nog all-season banden waarmee ze vergelijken.. zomerbanden doen 't nog minder goed in sneeuw
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Richel88

Bericht door Richel88 » 21 dec 2009, 15:04

Die winterbanden slippen vol met sneeuw en dat bouwt stabiliteit op? Of hoe moet ik dat zien?
Vrijdag komen de winterbandjes pas x|
Afbeelding

Robbel

Bericht door Robbel » 21 dec 2009, 15:11

winterbanden hebben simpelweg gewoon een stuk meer grip met sneeuw/ijzel... scheelt enorm t.o.v. zomerbandjes...
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Jaapi

Bericht door Jaapi » 21 dec 2009, 15:13

@richel88

Hier een filmpje

http://www.autojunk.nl/2009/11/wouter-o ... vredestein

vanaf 4:26 verschil zomer / winterbanden

Richel88

Bericht door Richel88 » 21 dec 2009, 15:49

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat zijn de bevindingen van jullie zelf?

Hebben jullie zelf zoiets van, we gooien ze eronder omdat iedereen dat doet, of omdat we zelf echt het verschil duidelijk merken?
Afbeelding

Ocram

Bericht door Ocram » 21 dec 2009, 16:04

ik heb ze zelf ook alleen om mijn knappe velgen te sparen en zodat ik eventueel door duitsland kan.
je normale banden (met knap profiel) daar heb je genoeg aan in nederland.
overigens heb je bij ijs net zo weinig grip als normale banden, het verschil maakt het bij sneeuw of veel regen.
BMW rulez

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 21 dec 2009, 16:12

Nou van mij dan maar eens een ervaringsverhaal:

Ik rij zomers op 225.35.19 en in de winter op 225.45.17.
Qua breedte zit ik dus nagenoeg wel gelijk (merk en type kan soms iets schelen). Nagenoeg dezelfde afrolomtrek.

Het scheelt echt de wereld met de huidige winterse (sneeuw) omstandigheden.
Ik rij wel op 'echte' winterbanden met M+S kenmerk. Hier zit natuurlijk oook nog verschil in.
Het grootste verschil zit vooral bij mij echt in de remweg en eigenlijk nog wel meer bij de tractie. In combinatie met de traction control kan ik echt goed wegrijden en heb heel weinig last met deze gladheid. Ook het remmen gaat een stuk beter voor mijn gevoel. Tenminste als ik zo om me heen kijk. ;)

Uiteraard heb ik ook met deze omstandigheden op de zomerbanden gereden, dus ik denk dat ik hier wel redelijk objectief in kan zijn.

De winterset heb ik eigenlijk ppur omdat ik mijn zomerwielen de warme schuur gun zonder pekel e.d.
Ik ben absoluut niet pro winterband ofzo, maar met de huidige sneeuwval is het eigenlijk echt wel een aanrader.
Je ziet in deze dagen een hoop mensen stuntelen met vooral wegrijden. Daar heb ik dus helemaal geen last van.
De banden graven zich even in en creëren als het ware grip om vervolgens redelijk moeiteloos grip te houden.

De discussie over wel of geen winterband bij alleen koude temperaturen kan je helemaal los laten barsten, maar iedereen heeft een mening die je waarschijnlijk toch niet gaat veranderen.
Veelal hebben de verschillende testen die door autobladen enz. gedaan zijn ook niet een unanieme uitkomst en wekken daardoor een hoop verwarring op. Ook de verschillende merken en bandenmaten kunnen hierin erg verschillen en dus nog meer verwarring creëren.
Wat mij ook op valt is dat er vaak getest wordt met "zomerbanden" met standaard maten. De maten die veelal op de bmw's aanwezig zijn hier op het forum komen meestal in de meeste testen niet echt voor. Verder rijden de meeste forumleden ook nog eens op sportbanden, daar zit vaak nog een hekel punt. Dit zijn ook vaak niet de banden die getest worden.

Voor mij dus winterbanden M+S en niks anders met de huidige sneeuwval. Bij koud weer zonder ijzel of sneeuw maakt het verschil in mijn ogen niet zo heel veel uit en denk ik dat een goede allround band helemaal zo slecht niet presteert, misschien wel beter dan mijn winterse bandjes.

Dit is dus een gebruikerservaring met dezelfde breedtemaat voor sportbanden en winterbanden.
Misschien heb je er wat aan.

Groet Fabian
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 21 dec 2009, 16:18

Ik kan me helemaal aansluiten bij Fabian |p
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

De AutoFans.nl Trackday kalender!

Richel88

Bericht door Richel88 » 21 dec 2009, 16:28

Dat is dus precies wat ik wou weten...als ik eenmaal op gang ben gaat het prima, maar dat wegkomen (!!!) een groot euvel op zomerbanden (| Bedankt voor jullie uitleg. Nog meer mensen met ervaring?
Afbeelding

Jaapi

Bericht door Jaapi » 21 dec 2009, 16:32

Heb mijn auto ook op winterbanden staan (ook de de echte) en heb met weg rijden ook geen problemen.
Ben dr goed over te spreken!

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”