318 Schokt een beetje

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
dw70

Re: 318 Schokt een beetje

Bericht door dw70 » 10 mei 2011, 21:06

Je kunt het ook met de handen al voelen hoor of hij valse lucht trekt en als hij dat doet: nieuwe pakking erop zetten en op het juiste aanhaalmoment aantrekken!
Kabels kunnen best mooi zijn als de motor is afgespoten. Dat wil niet zeggen dat ze goed zijn. Gewoon 1 voor 1 losnemen en kritisch buigen over de gehele lengte. Zie je een verkleuring of scheurtjes, dan is deze aan zijn einde. 1 voor 1 als je een leek zou zijn. Anders ben je de ontstekings volgorde kwijt. Vergeet de rotorverdeelkap niet.
Luchtfilterdeksel verwijderen en je ziet de gasklep al zitten. Doek nemen en carburateurreiniger op de doek spuiten en de gasklep poetsen. Carburateurreiniger doet goed zijn werk, je zult het zelf wel merken. De randen zijn het belangrijkste. Gewoon aan de gaskabel trekken, komt de klep vanzelf in de open stand. Beide zijden poetsen tot "als nieuw" en de carburateur zelf niet vergeten.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

martin318

Bericht door martin318 » 10 mei 2011, 21:13

Okee dan zal ik eens kijken of ik iets voel morgen hoop het eerlijk gezegd niet want ben er zelf niet vertrouwd mee om een pakking te vervangen dus weet niet wat het kost om dit te laten doen ??
Ik weet inderdaad dat je goed de ontstekings volgorde in de gaten moet houden dus zal ze inderdaad een voor een eens goed bekijken.
En dan ga ik ook gelijk carburateur reiniger halen morgen en dan ben ik benieuwd hoe mijn poetsdoek er na afloop uitziet haha :P In ieder geval bedankt voor de tips en zal er morgen eens achter aan gaan.

dw70

Bericht door dw70 » 10 mei 2011, 21:28

martin318 schreef:wat het kost om dit te laten doen ??
Zoveel werk is dat niet. Pakking van 8 euro (ik heb echt geen idee :s ) en een monteur voor een half uur.
Old fashioned cars zijn tenminste nog heerlijk toegankelijk.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 10 mei 2011, 21:30

trouwens Bimmerportal moderatoren: hebben jullie nog wintertijd?

Nu is het 22:30u.

martin318

Bericht door martin318 » 10 mei 2011, 21:40

Ja dat is waar hoe nieuwer de auto hoe lastiger over het algemeen om erbij te komen :( Dat is ook een van de redens dat ik hem gekocht heb :)

martin318

Bericht door martin318 » 10 mei 2011, 21:51

Is het trouwens ook mogelijk om een analyse te doen met een computer ? Ik meen namelijk dat er een diagnose aansluiting opzit of is dit voor iets anders ?

martin318

Bericht door martin318 » 11 mei 2011, 16:09

Hoi allemaal.
Even een update in mijn zoektocht naar het probleem.
Ik heb allereerst de luchtfilter eens losgehaald om te kijken of de carburateur vies was maar dat was totaal niet het geval. Dus daarna heb ik bij de pakking gevoeld en gekeken met een papiertje of die lucht aanzuigt maar ook dit kon ik niet merken. Dus daarna de kabels nog eens kritisch bekeken maar ook niks kunnen vinden.

Maar daarna heb ik het verdelerkapje eens losgetrokken en dat ziet er wel erg slecht uit ! Het lijkt net alsof de contact puntjes ingebrand zijn maar omdat ik hier niet helemaal zeker van ben ga ik morgen ook even langs de garage waar die vandaan komt om te kijken wat de monteurs zeggen en eventueel te vervangen want ik heb toch geen nieuwe bij de hand. En ik heb er ook nog weer mee gereden toen het kapje er weer opzat en het probleem is ook zo goed als weg waarschijnlijk omdat het iets schoner is maar nog niet vervangen heb.
En het ijzer wat onder het verdelerkapje zit lijkt ook erg aangetast maar omdat het mij niet helemaal duidelijk is hoe zon kapje nu precies werkt hoop ik dat ik morgen bij de garage verder alles uitgelegd kan krijgen.
In ieder geval erg bedankt voor de hulp zover en zou graag horen wat jullie van deze bevinding vinden ??

Gr,
Martin

dw70

Bericht door dw70 » 11 mei 2011, 19:21

Dat inbranden is heel normaal van het koper. Maar wordt in de loop van de tijd een beetje teveel.

als je heel licht schuurpapier had genomen en over de contacten had geschuurd tot ze weer blank zijn, en de rotor (het ijzer wat jij bedoeld = koper) ook was je klaar geweest.
Waterproof schuurpapier net genoeg om je nagels mee te kietelen. P120/P140 b.v.

martin318

Bericht door martin318 » 11 mei 2011, 22:27

Hoi dw70 bedankt nog voor je reactie. Ik zal morgen nog eens kijken of ik een stukje schuurpapier heb liggen dan wat niet al te grof is. Hopelijk krijg ik het weer netjes ik heb trouwens nog wel een nieuw verdeler kapje gevonden wat bij een kever motor hoort zijn al die dingen hetzelfde of zitten hier grote verschillen in ? Want dan kan ik natuurlijk gewoon dat nieuwe dingen erop klikken en het koper waar die op vast klikt even opschuren. Tenzij er natuurlijk verschil in die kapjes zit en hoe herken je dat ? Weet je mischien ook nog ergens een beschrijving te staan van hoe zon ding nu precies werkt ? Want ik zie in het kapje dus 5 contact puntjes zitten maar als ik hem erop klik zie ik eigenlijk maar 2 of 3 plaatsen waar die het naar mijn inzicht kan raken en dus contact kan maken ? Waar kan ik dus precies vinden hoe dit systeem in elkaar steekt ?

Alvast weer erg bedankt voor je reacties.
Mvgr,
Martin

dw70

Bericht door dw70 » 11 mei 2011, 23:21

zo moeilijk is deze materie niet.
12V gaat naar bobine. Deze kan daar 15Kv mee genereren en gaat via een kabel naar je rotorverdeelkap. Spanning krijg je zo naar middencontact (jouw gevonden contact nr 5) en komt via een koolcontact op "het ijzer" (lees: koper) wat je ook gevonden had. De rotor. Mechanisch zit je rotor geschroefd aan een tussenas. Deze kan aan je nokkenas of krukas bevestigd zijn. Per model of automerk kan dat verschillen.

Die tussenas draait rond en de rotor pakt bij ieder koperspoor in de rotorverdeelkap met de rotorcontacten zijn hoogspanning op en brengt deze naar de juiste kabel(s) die hierop aangesloten zijn.
Daarom is juist hier belangrijk kabels 1 voor 1 te wisselen als je de ontstekingsvolgorde niet kent.
256 mogelijkheden om de enige juiste te kiezen. :gekdoen:

De 15Kv zal om zijn power te kunnen blijven leveren onderbroken moeten worden. Dat hoogspanningsveld onderbreken geschied bij moderne BMW's met een ECU. Electronic control unit. Die timed exact voor de bobine: nu de hoogspanning afleveren (eigenlijk is het: nieuw hoogspanningshot klaarmaken", want het afgeven gaat vanzelf bij een volgende onderbreking). Dat is milliseconde werk.

Bij jouw weet ik niet zeker of jij deze al hebt, of een nog wat ouderwetser type in de vorm van een losse ontstekingsmodule. Geen idee. Vanaf de m20 met 6 pitter, zeker met een ECU.

En ik denk zeker niet dat je kapje van de VW gaat passen. Vorm en groottes moeten overeenstemmen. Eropzetten en er dan achterkomen dat niks meer werkt, mag natuurlijk altijd uitgeprobeerd worden ! :shine:

martin318

Bericht door martin318 » 12 mei 2011, 10:36

Hoi Dw70. Bedankt voor de uitleg ! Het is me nu inderdaad duidelijk hoe dit ding werkt :) Ik heb de contactjes eens goed schoongemaakt en het probleem is eruit ! Hij trekt nu bij ale toerentallen goed door zonder schokken of andere kuren en hij start voor mijn gevoel ook wat makkelijker dus ik hoop dat dit zo blijft en anders binnenkort even een nieuw kapje kopen.

Dus nogmaals hartstikke bedankt voor de hulp en ideeën iedereen !!
Mvgr,
Martin.

martin318

Bericht door martin318 » 12 mei 2011, 10:47

Haha ja inderdaad he :)

dw70

Bericht door dw70 » 12 mei 2011, 10:52

martin318 schreef:Hoi Dw70. Bedankt voor de uitleg ! Het is me nu inderdaad duidelijk hoe dit ding werkt :) Ik heb de contactjes eens goed schoongemaakt en het probleem is eruit ! Hij trekt nu bij ale toerentallen goed door zonder schokken of andere kuren en hij start voor mijn gevoel ook wat makkelijker dus ik hoop dat dit zo blijft en anders binnenkort even een nieuw kapje kopen.

Dus nogmaals hartstikke bedankt voor de hulp en ideeën iedereen !!
Mvgr,
Martin.
Dan wees maar blij dat je geen M20 motor verdeelkapje hoeft te kopen. Die kost maar: 93 euro...inclusief rotor..en niet eens een originele van BMW. Weet trouwens niet wat een M10 kap kost hoor.

Graag gedaan kerel.

Beens1

Bericht door Beens1 » 12 mei 2011, 11:42

Nou inderdaad. Zoals ik aan het begin meldde, dat ik je er niet heel veel mee kon helpen, hoopte ik al dat er zo'n grote kennisbank als dw70 langs zou komen. ;)

martin318

Bericht door martin318 » 12 mei 2011, 17:03

@dw70 das lekker duur zeg !!!! :( maar de rotor ziet er nog wel goed uit tenminste het deel wat contact maakt met het kapje wel dus die houdt het nog wel even vol. :)
Was toenet ook even op de sloop opzoek naar wat onderdeeltjes en toen had ik een verdeelkapje gezien wat een stuk erger was die was echt helemaal zwart op de contact puntjes.
Hebben jullie trouwens enig idee waar een mooi hoesje kan vinden voor mijn versnellingspook ? En ik zoek ook nog een beschermkapje voor de rotor en het verdeelkapje want deze zit er bij mij nog wel op maar ik moet hem tie-raps vastmaken :(
Dus het zou wel leuk zijn als ik die ergens goedkoop op de kop kan tikken en doen jullie dat ook vaak om onderdelen op de sloop te zoeken of bestel je het gewoon bij de bmw dealer of universele autoshop ??

@Beens haha ach ja elk idee is er weer een toch ? :) Toch nog bedankt voor je reacties in ieder geval :D

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”