services lampjes E30 touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
fillasje

services lampjes E30 touring

Bericht door fillasje » 21 mei 2011, 20:55

Hallo

Ik heb pas een bmw E30 18I touring gekocht uit 91 met een M40 blok.
Deze auto wou ik graag opknappen/reviseren .
De service lamp geel brandt continu en de rode af en toe maar is soms ook hele tijden uit.
wie weet waar de sensoren zitten bij dit type auto.
en welke onderdelen moet ik dus controleren /vervangen.
Het onderhouds boekje zat er helaas niet meer bij.
De auto kan natuurlijk aan de kast om uit te lezen [hoop ik] maar ik wil het eerst zo proberen.
Verplaatst van 1 serie DIY naar E30 Techniek

Moderatoropmerking Darudevampire

dw70

Re: services lampjes E30 touring

Bericht door dw70 » 21 mei 2011, 21:33

5x groen, 1x geel en 1x rood.
De groene gaan in aantal terug lopen. Eerst 5 dan 4 etc. Dan wordt het geel en uiteindelijk rood. Dat geeft niks meer of minder aan dan dat je servicebeurt eraan komt. Als de rode LED brandt ben je te laat met de servicebeurt. Dat terzijde.

Maar de rode LED die af en toe brandt (terwijl de oranje LED actief is) is een slechte stekkerverbinding naar je cockpit toe (er zijn er 2, 1 links en 1 rechts onder je dashboard) of een massaprobleem op je printplaat. En die storing spoor je zeer moeilijk op. De oranje LED zoekt via de rode LED naar massa.

Ik zou het voorlopig echt even aanzien. Begint je verlichting nog maar voor de helft te branden (dat is de volgende stap) wordt het tijd voor een printplaatwisseling (dat is redelijk eenvoudig en goed zelf te doen met een vaste hand).

En over de sensoren voor deze ledjes: geen een. Wordt via een IC gestuurd. Vaste programmering en hier hoef je niks aan te doen.
Bij een servicebeurt RESET de garagist de LED lampen en andere lampen die gaan branden weer terug naar 5x groen (het begin van een nieuwe periode tot aan de volgende beurt). Het IC'tje wordt dan even aan massa gelegd = RESET.

Het is toch zo heerlijk eenvoudig met een e30. :gekdoen:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

martin318

Bericht door martin318 » 23 mei 2011, 22:40

Zit dit toevallig eens te lezen maar dat laatste wat je zegt dw70 is wel makkelijk om te weten in ieder geval. Kun je er ook achter komen welk pootje je van de ic aan massa moet leggen ? of worden ze allemaal aan massa gelegd ?
Wou dat alle auto`s nog zo gebouwd werden als de e30 haha :duimen:

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 23 mei 2011, 22:48

Google ff reset e30 en dan krijg je zo alle uitleg.

Er zijn twee versdhillende stekkers gemaakt. Op de laptop heb ik er een plaatje van, op de ipad helaas niet ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

martin318

Bericht door martin318 » 25 mei 2011, 19:01

@fabian79. Heb ik eens gedaan en dat is inderdaad erg makkelijk zeg !! Bedankt voor de info allemaal :) !

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”