Sponzige remmen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
peerke

Sponzige remmen

Bericht door peerke » 15 jul 2014, 12:27

Hallo BIMMER fans,
2 weken geleden heb ik rondom mijn remblokken vernieuwd. Ik was echter vergeten om het remolie reservoir te openen :nee: Toen ik aan het 2de wiel wou beginnen merkte ik een plasje remolie op de grond, onder het reservoir. Interieurfilter losgemaakt en toen zag ik dat de remolie door de kracht uit het reservoir was geperst. Mijn vraag is, kan het zijn dat er nu een lekkage bij de afsluitdop is, of zit hier een soort van overloopje op? Na de installatie van de remblokken kan ik nergens meer remolie lekkage plekken op de grond zien, en remt de auto perfect, alleen als ik het rempedaal blijf vasthouden dan zakt hij zachtjes naar beneden.

vriendelijke groeten, PeeRke :///m:

patjuh1978

Re: Sponzige remmen

Bericht door patjuh1978 » 15 jul 2014, 13:17

Systeem ontlucht?

peerke

Bericht door peerke » 15 jul 2014, 20:29

Ja, deels wel maar niet helemaal goed. Dus dat moet nog een keer gedaan worden....

hj2

Bericht door hj2 » 17 jul 2014, 08:40

Als je nieuwe blokken op de oude schijven hebt, moeten die ook even op elkaar inslijten.
Ik zou ze gewoon inremmen volgens aanbevolen procedure van de blokken fabrikant.
Dat scheelt aanzienlijk in je pedaalgevoel iig.

succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

streamline

Bericht door streamline » 18 jul 2014, 11:25

Ontluchten zou niet hoeven overigens, aangezien je de zuigers indrukt door de nieuwe blokken wordt de remvloeistof naar boven het reservoir ingeperst. Er kan dus geen lucht bijkomen. Tenzij je de remleidingen losgehad hebt.

peerke

Bericht door peerke » 18 jul 2014, 14:16

Dat zou je idd wel zeggen, maar ik heb gezien dat wat ik eruit heb laten lopen, erg vervuild was.
Ik moet dus sowieso afvullen met nieuwe remolie :ja:
Daarnaast heb ik gezien op Youtube dat er tijdens het ontluchten zachtjes op de remklauw wordt getikt, waardoor er toch nog lucht uitkomt.
Ik ga het volgende week maar eens goed aanpakken, en kom er dan nog op terug.

in ieder geval alvast bedankt voor jullie meedenken ;)

groetjes, peerke :///m:

peerke

Bericht door peerke » 14 aug 2014, 19:55

Hoi BIMMER fans

zoals beloofd zou ik nog even hierop terugkomen.
remolie is vervangen, en ik bleef zitten met een potje zwarte remolie substantie..
gelukkig doen de remmen het nu een stuk beter :ja:

AdE39

Bericht door AdE39 » 15 aug 2014, 11:43

Hallo beste Peerke,

Zoals alle vloeistoffen die in de auto gebruikt worden, dienen deze met een periodiek vervangen te worden per 24 maanden! Zo ook de remolie.

Enkel voor de remolie, dat raad men dus aan, als men berg achtige wegen berijd.
Maar het is immers altijd goed, om de remolie toch elke 24 maanden te verversen.

de reden waarom ik dat vertel, dat leg ik even uit.

U heeft nu kennis gemaakt van de lekboring in de dop van het remolie reservoir.

Dat gaatje, dat is dus ook om de vacuüm op te heffen, tijdens het indrukken van het rempedaal.
Door dit gaatje in de dop, stroomt dus bij het remmen verse buitenlucht het remsysteem binnen.
Zoals men dus weet, bevat buiten lucht vocht, dit vocht is dus stoom vormig, want men ziet dit dus niet.
Dit vocht zet zich om naar waterdruppels, bij het contact aan de remolie die koud is.
Olie drijft dus op water, zoals men weet, ook de hydraulische remolie heeft deze eigenschap.

Het water druppeltje, dat zal altijd het laagste punt op gaan zoeken.
En, dat is het eind punt van het remsysteem, de remklauwen.
Daar gaat dat druppeltje zich nestelen, en veroorzaakt een putje in het loopvlak waar de zuiger met de afsluitring over loopt.
Op deze wijze veroorzaakt deze beschadiging een lekke O-ring.
Op deze manier krijgt men dus lucht in het remsysteem.
En, kan men dit ook weer gaan repareren.

Succes, doe er uw voordeel mee. :duimen:

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

peerke

Bericht door peerke » 15 aug 2014, 12:40

Hallo AdE39,

je uitleg is duidelijk, ik zal dit de volgende keer zeker vervangen.

bedankt en een fijn weekend

streamline

Bericht door streamline » 16 aug 2014, 19:38

Als de O ring defect raakt moet je ook remvloeistof gaan verliezen. En de kans dat er zo lucht in je systeem komt lijkt me vrij klein.

Een andere eigenschap van remolie is dat het hydrofiel is, wat betekent dat het vocht aantrekt. dit vocht heeft de eigenschap dat als het onder druk wordt gezet door het systeem te gaan koken, waardoor je dus belletjes krijgt. Deze belletjes zorgen er dus voor dat je remsysteem dus minder of niet functioneert.

Dat is de voornaamste reden dat remolie vervangen dient te worden, puur voor veiligheidsredenen.

Daarnaast is vocht niet goed voor alle componenten aan je remsysteem, zoals bekrachtiger, ABS pomp en remklauwen. Die kunnen daardoor kapot gaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”