schakelcentrum middenconsole van Pre-LCI naar LCI

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
zino1976

schakelcentrum middenconsole van Pre-LCI naar LCI

Bericht door zino1976 » 20 sep 2014, 23:14

Ik heb het interieur van mijn pre-LCI geheel omgebouwd naar LCI.
Het interieur van een pre-LCI begint toch wel oud-bollig te ogen ten opzichte van het elegantere LCI Interieur. Vooral het schakelcentrum in het midden van het dashboard voor de PDC, Stoelverwarming, DTC ziet er veel beter uit in de LCI.
Ik heb een DIY geschreven voor het na-monteren van het schakelcentrum van de LCI.
Zelf heb ik ook de nieuwe deurpanelen met verbeterd lichtpakket gemonteerd en de de interieurlijsten vervangen, in principe is het hele interieur nu naar LCI geconverteerd. Het bevalt me beter, het oogt frisser en moderner. Het enigste wat nog aan pre-lci herinnert is mijn automaatpookpook, en mijn 'ouderwetse' sleutel, wat ik persoonlijk geen probleem vind. tegenwoordig worden auto's zonder ouderwetste sleutel wel erg makkelijk gestolen.

Voor het aanpassen van het schakelcentrum midden dashboard waren wel wat ingrijpende maatregelen nodig. 2 nieuwe modules moesten aangeschaft worden en de bedrading moest terug geleid worden van het 'oude' schakelcentrum naar de achterkant van het handschoen vak en naar de zekeringkast rechts-achterin.
Voor diegene die het ook zouden willen doen heb ik een DIY gemaakt voor de elektrische aanpassingen. Alles is exact gedaan volgens schema zoals het in de schema's van BMW staat.

Afbeelding
Afbeelding

te vinden op: https://www.sendspace.com/file/peg724

Als laatste zijn er ook enkele lichte 'aanpas werkzaamheden' nodig voor het passend maken van het nieuwe trimpaneel. In de pre-LCI is er een horizontaal metalen stangetje wat je moet verwijderen, en ook 2 andere aanpassingen nodig. Dit stelt niets voor en wijst zich vanzelf.
Hieronder in het rood gearceerde moet verwijderd worden zodar de LCI function carrier en trim paneel past zoals het hoort.
Afbeelding
Afbeelding

BMW_Lover
Contacteer:

Re: schakelcentrum middenconsole van Pre-LCI naar LCI

Bericht door BMW_Lover » 21 sep 2014, 19:53

Nice, wat waren de kosten?
Jammer van de witte pook cover.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

zino1976

Bericht door zino1976 » 22 sep 2014, 14:50

Kosten durf ik niet meer precies te zeggen. het project heeft wel enige tijd geduurd en ging in fases met merdere bestellingen.
Het liep bij mij gigantisch de spuitgaten uit. Maar toen alles af was, was het elk dubbeltje waard. Ik heb elk stekkertje en connector en schakelaar en ecu's en alle onderdelen wat er aangeschaft moest worden nieuw gekocht, zelfs een stuk of 20 kabelrollen met de originele enkelkleurige en tweekleurige kabelkleuren en verschillende diktes voor deze ombouw, en het namonteren voor mijn spiegel met grootlichtassistent en garagedeuropener zoals ze in de elektrische schema's van bmw vermeld zijn. Ik wilde dat zo hebben voor het geval ik in de toekomst eens een elektrische storing zou hebben, zodat ik kon werken met de originele schemas om het op te lossen. Vond het een leuk project om alles uit te zoeken hoe het bij de LCI bedraadt is, en wilde het hetzelfde hebben.
Nadeel is dat je een beetje van het ene in het andere valt. Als je de asbak op de nieuwe plek monteerd, moet je je trimpaneel waar je oude asbak inzit vervangen door een LCI trimpaneel. De LCI trimopties zijn anders (kleuren/uitvoeringen) dan de pre LCI. Dus heb je de rest ook nodig (dashboardlijsten/deurlijsten) anders matchen ze niet.Daarnaast had ik daardoor ook meteen lci deurpanelen nodig, lci lichtpakket, lci bedienschakelaars op portieren, lichtschakelaar etc. etc. de leerinlays op de deuren moesten bekleed worden in mijn interieur kleur.
alles met alles echt wel dik over de 2000 zeker wel denk ik, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn op de manier hoe je het maakt. en of je genoegen neemt met 2e hands of niet. De basisonderdelen benodigd, puur alleen voor de ombouw van het schakelcentrum midden dashboard heb ik in de pdf vermeld, daar zou je de prijzen van kunnen opzoeken op bmwfans of zo.
Grijze pookcover is mooi en correspondeert met de overige grijze elementen in het interieur. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

tom_il

Bericht door tom_il » 22 sep 2014, 16:18

Respect Zino. Ik waardeer hoe je hier tewerk bent gegaan.
Ik denk er op dezelfde manier over.
525d E61 2007 pre-LCI

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 22 sep 2014, 18:25

Mooi gedaan !

En dan zeggen ze tegen mij "had je niet beter een andere wagen kunnen kopen waar alles al in zit" :rolf: :rolf: :rolf:

Dit gaat mij te ver maar wel mooi !

zino1976

Bericht door zino1976 » 12 okt 2014, 21:37

Wat geld betreft inderdaad. Dan kan je beter vaak een nieuwere jongere kopen die het al heeft. Maar voor mij is het meer hobby en passie. Retrofitting is verslavend. En het valt op zich wel mee, maar ik heb het wel over enige weken uitgesmeerd. Ik heb de auto niet elke dag nodig en staat binnen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”