Injectortijd bank 1 hoger dan 2, lambda gelijk.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vantalli
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 apr 2020, 22:39

Injectortijd bank 1 hoger dan 2, lambda gelijk.

Bericht door Vantalli » 24 aug 2022, 12:43

Beste mensen, na wat geklooi met mijn auto heb ik dan eindelijk wat kunnen ontdekken; op de momenten dat hij vermogen verliest tijdens het optrekken, zijn de inspuittijden van de eerste drie injectoren een aardig stuk hoger dan van de laatste drie.
De "short term fuel trim" staat dan ook voor bank 1 op bv +20 en bank 2 dan op -11

Naar mijn idee bepaalt de lambda die stft, maar die zijn keurig netjes gelijk aan elkaar.....
Gemeten met bosch kts 250. Wat hij wel apart aangeeft, is op de voorste sensoren een redelijk vlakke lijn en op de achterste een pendelende lijn, precies zoals je dit wilt zien bij de voorsten eigenlijk.
Hier ga ik er echter vanuit dat dit een foutje is in de bosch software: kan toch haast niet anders?

Maar dan: wat kan dit verder verklaren?
Mechanisch iets, precies op drie cilinders op rij?
Valvetronic en Vanos kan ik naar mijn idee uitsluiten gezien zij alles over alle zes regelen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?
Overigens loopt de motor heel mooi onder de kap, maar bij de uitlaat pruttelt hij een beetje: zegmaar net als een viercilinder die op drie loopt.
Cilinders één voor één uitschakelen, levert geen verschillen op.
Soms is het verschil in beide banken kleiner, motor trekt dan ook veel beter, maar het gepruttel in de uitlaat is dan nog erger, terwijl de motor onder de kap nog steeds als een zonnetje loopt......

Rob 523
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2020, 16:18

Re: Injectortijd bank 1 hoger dan 2, lambda gelijk.

Bericht door Rob 523 » 26 aug 2022, 14:35

Hi
Ik heb een hele tijd last gehad van vage klachten, zoals soms stotteren bij gas geven bij lage toertallen, waarbij (meestal) geen foutmeldingen ontstonden. De foutmeldingen die heel soms kwamen bij heftig stotteren hadden te maken met Vanos, nokkenas en krukas sensor. In de afgelopen maanden is er al veel nagekeken en vervangen (Vanos ventiel, nokkenas sensor etc), maar dat loste het probleem allemaal niet op. Totdat ik bedacht dat de foutmeldingen misschien het gevolg waren van het stotteren, ipv de oorzaak.

Bij het optrekken leek het alsof de ontsteking heel even kort haperde, waarna de auto verder prima doortrok. Bij inspectie van de bobines bleek dat deze oud waren en de rubberen isolatie laag was beschadigd door het verwijderen van de bobines met een schroevendraaier of zoiets. Na het plaatsen van nieuwe bobines was het probleem verdwenen, en liep het blok weer keurig bij alle toertallen. Dus als jouw blok ook niet op alle cylinders lekker lijkt te lopen: check bobines, en misschien ook bougies als die al ouder zijn!

Vantalli
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 apr 2020, 22:39

Re: Injectortijd bank 1 hoger dan 2, lambda gelijk.

Bericht door Vantalli » 27 aug 2022, 20:59

Bedankt voor je reactie Rob!

Tja, ik ben ook al een tijdje aan het zoeken naar diverse dingetjes, maar ik was toevallig juist aan die kant begonnen: bougie's en bobine's ;)
Ik zit mezelf eigenlijk even te bedenken wat -naast de lambda sensoren- nu eigenlijk een hele bank kan ontzetten op het moment......

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”