olieverbruik N53B30

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

olieverbruik N53B30

Bericht door turbojong » 28 aug 2024, 19:34

Mijn 525i (e61) lijkt qua olieverbruik richting 1 liter op 2000 km te gaan. Is dat volgens jullie nog acceptabel? Km stand is 223k.

Hoor graag wat andere N53 rijders voor ervaringen hebben!

Gr. Eelco

ehombie
Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door ehombie » 28 aug 2024, 21:24

nee, verreweg niet normaal.
hoefde nooit olie bij te vullen....bij 10.000-12.500 km jaarlijks

welke olie gebruik je?
lekt die niks? (had je wel gemerkt denk ik)
carterventiel kan theoretisch ook...maar dan heb je denk ik ook snel andere problemen
heeft iemand eens een cilinder leak down test gedaan?

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Bart van Zessen
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Bart van Zessen » 28 aug 2024, 21:36

volgens BMW zelf is 1 op 1000km acceptabel --> no way dus.
zelf begon ik mijn avontuur met 1 op 1000 maar inmiddels al op 1 op 12k.
heb eerst de zuigerveren gereinigd met anti carbon spul, wat je direct in de cilinder doet, daarna het NOx systeem in orde gemaakt (weet niet of dit echt helpt) en het membraam van de carterventilatie ook gerepareerd (als deze lek is zou je een fluitende toon moeten horen/je oliedop bij draaiende motor zou heel zwaar openmoeten gaan).

m.h.
Berichten: 952
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door m.h. » 29 aug 2024, 05:43

Als je even googled kun je verschillende "testjes" doen om te kijken of het mogelijk langs de zuigerveren gaat, of juist de klepseals.

Gebruikersavatar
G545i
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:30

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door G545i » 29 aug 2024, 08:21

1:2000 olie is echt NIET normaal. Mijn 545i met nieuwe klepseals en 280.000km verbruikt werkelijk niks.

Doe eens de test: bij warme motor 1 minuut stationair laten draaien, dan even flinke dot gas en 3000-3500 toeren. Als je dan blauwe rook ziet zijn het je klepseals.

Op internet vind je zomaar reparatieaanbiedingen voor klepseals N53: https://www.car-direct.nl/toelichting/k ... nemotoren/ dus dan weet je eigenlijk genoeg.

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door turbojong » 02 sep 2024, 15:11

Oké, dank voor jullie reacties!

Duidelijk is dat het verbruik niet 'normaal' is vergeleken met andere N53 rijders.

Ik weet niet of de motor olie lekt, maar ik laat de auto goed onderhouden dus ik ga er vanuit dat ernstige lekkages wel gezien worden.

membraam vd carterventilatie zit toch aan het kleppendeksel vast, die is al eens vervangen. Af en toe hoor ik overigens nog wel eens een zachte fluittoon..

klepseals zijn het niet, bij het uitvoeren van de test daarvoor zie ik helemaal geen rook.

blijft over de zuigerveren dan :(

Ik ga maar eens informeren bij mijn garage wat de mogelijkheden dan zijn.

Gr. Eelco

Bart van Zessen
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Bart van Zessen » 02 sep 2024, 17:35

turbojong schreef: 02 sep 2024, 15:11 Oké, dank voor jullie reacties!

Duidelijk is dat het verbruik niet 'normaal' is vergeleken met andere N53 rijders.

Ik weet niet of de motor olie lekt, maar ik laat de auto goed onderhouden dus ik ga er vanuit dat ernstige lekkages wel gezien worden.

membraam vd carterventilatie zit toch aan het kleppendeksel vast, die is al eens vervangen. Af en toe hoor ik overigens nog wel eens een zachte fluittoon..

klepseals zijn het niet, bij het uitvoeren van de test daarvoor zie ik helemaal geen rook.

blijft over de zuigerveren dan :(

Ik ga maar eens informeren bij mijn garage wat de mogelijkheden dan zijn.

Gr. Eelco
het membraam, heb je dat los vervangen of een heel nieuw kleppendeksel?
het is mogelijk om het los te vervangen, maar dan moet het wel goed gebeuren.
lekkages zullen het zeer waarschijnlijk niet zijn, tenzij het er echt uit loopt

turbojong
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jun 2017, 18:30

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door turbojong » 03 sep 2024, 18:44

kleppendeksel is geheel vervangen, geen los membraam dus. Dat was volgens mij in december 2022, dus nog niet heel lang geleden...

Bart van Zessen
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Bart van Zessen » 03 sep 2024, 20:30

dan idd grote kans op zuiververen, ik heb een anti carbon gebruikt en dat werkte heel goed. dat moet je via de bougies erin doen ff laten intrekken en dan de motor laten draaien voor 30min ofzo

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2949
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Source » 08 sep 2024, 14:02

Bij anti cabon staat bij de laatste stap:
Start de motor en laat hem gedurende 15-20 minuten met hoge toerentallen draaien.

Wat is hoge toerentallen? 15 tot 20 minuten met de voet naar 4000 rpm is niet te doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Bart van Zessen
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Bart van Zessen » 08 sep 2024, 18:40

volgens mij deed ik toen 3000-3500 gewoon met het voetje, evt een steen oid goed positioneren

bzt77
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2025, 09:17

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door bzt77 » 14 mei 2025, 09:25

Hi,

Ik heb ook een probleempje. Heb een 525i (N53B25) uit 2008 en heb net (2 maanden geleden) de klepsealrubbers laten vervangen (car-direct- goeie service trouwens). Daarbij is ook direct olie en oliefilter gedaan. Gisteren reed ik naar huis en kreeg waarschuwingslampje van laag oliepeil .

Ik kan uitsluiten dat hij lekt (0 druppels op de parkeerplaats), de rook in de uitlaat is volledig verdwenen na het vervangen van de seals en ook de koelvloeistof is prima helder van kleur. Toch heeft ie in 2000km zoveel verbruikt dat hij van maximaal olieniveau(ik neem aan dat ze bij de service tot max. hebben gevuld) tot waarschuwingsniveau is gedaald.

Iemand enig idee waar dit door kan worden veroorzaakt? tnx

Bart van Zessen
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Bart van Zessen » 14 mei 2025, 12:04

Als je de bodemplaten er nog onder hebt zitten, zul je ook geen druppels zien op de parkeerplaats. dus het beste is om toch even visueel te controleren, maar 1L of 2000km zou het toch stevig moeten lekken.
Verder kan het aan de zuigerveren liggen of aan het PCV systeem.

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 99
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door B-Buster » 14 mei 2025, 17:57

Heb je na het onderhoud ook gekeken of het olieniveau op MAX stond? De aanname dat dat gedaan is zou ik niet doen. Evengoed kunnen ze hem net-aan hebben afgevuld waardoor je nu maar een beetje kwijt bent terwijl deze wel net onder het minimum is gezakt.

Even goed aftoppen en zien of het wederom zo snel zakt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2949
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: olieverbruik N53B30

Bericht door Source » 15 mei 2025, 19:24

Inderdaad eerst afvullen.
Verbruikt die nog dan een compressie test doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”