olieverbruik N53B30
olieverbruik N53B30
Mijn 525i (e61) lijkt qua olieverbruik richting 1 liter op 2000 km te gaan. Is dat volgens jullie nog acceptabel? Km stand is 223k.
Hoor graag wat andere N53 rijders voor ervaringen hebben!
Gr. Eelco
Hoor graag wat andere N53 rijders voor ervaringen hebben!
Gr. Eelco
Re: olieverbruik N53B30
nee, verreweg niet normaal.
hoefde nooit olie bij te vullen....bij 10.000-12.500 km jaarlijks
welke olie gebruik je?
lekt die niks? (had je wel gemerkt denk ik)
carterventiel kan theoretisch ook...maar dan heb je denk ik ook snel andere problemen
heeft iemand eens een cilinder leak down test gedaan?
succes
hoefde nooit olie bij te vullen....bij 10.000-12.500 km jaarlijks
welke olie gebruik je?
lekt die niks? (had je wel gemerkt denk ik)
carterventiel kan theoretisch ook...maar dan heb je denk ik ook snel andere problemen
heeft iemand eens een cilinder leak down test gedaan?
succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: olieverbruik N53B30
volgens BMW zelf is 1 op 1000km acceptabel --> no way dus.
zelf begon ik mijn avontuur met 1 op 1000 maar inmiddels al op 1 op 12k.
heb eerst de zuigerveren gereinigd met anti carbon spul, wat je direct in de cilinder doet, daarna het NOx systeem in orde gemaakt (weet niet of dit echt helpt) en het membraam van de carterventilatie ook gerepareerd (als deze lek is zou je een fluitende toon moeten horen/je oliedop bij draaiende motor zou heel zwaar openmoeten gaan).
zelf begon ik mijn avontuur met 1 op 1000 maar inmiddels al op 1 op 12k.
heb eerst de zuigerveren gereinigd met anti carbon spul, wat je direct in de cilinder doet, daarna het NOx systeem in orde gemaakt (weet niet of dit echt helpt) en het membraam van de carterventilatie ook gerepareerd (als deze lek is zou je een fluitende toon moeten horen/je oliedop bij draaiende motor zou heel zwaar openmoeten gaan).
Re: olieverbruik N53B30
Als je even googled kun je verschillende "testjes" doen om te kijken of het mogelijk langs de zuigerveren gaat, of juist de klepseals.
Re: olieverbruik N53B30
1:2000 olie is echt NIET normaal. Mijn 545i met nieuwe klepseals en 280.000km verbruikt werkelijk niks.
Doe eens de test: bij warme motor 1 minuut stationair laten draaien, dan even flinke dot gas en 3000-3500 toeren. Als je dan blauwe rook ziet zijn het je klepseals.
Op internet vind je zomaar reparatieaanbiedingen voor klepseals N53: https://www.car-direct.nl/toelichting/k ... nemotoren/ dus dan weet je eigenlijk genoeg.
Doe eens de test: bij warme motor 1 minuut stationair laten draaien, dan even flinke dot gas en 3000-3500 toeren. Als je dan blauwe rook ziet zijn het je klepseals.
Op internet vind je zomaar reparatieaanbiedingen voor klepseals N53: https://www.car-direct.nl/toelichting/k ... nemotoren/ dus dan weet je eigenlijk genoeg.
Re: olieverbruik N53B30
Oké, dank voor jullie reacties!
Duidelijk is dat het verbruik niet 'normaal' is vergeleken met andere N53 rijders.
Ik weet niet of de motor olie lekt, maar ik laat de auto goed onderhouden dus ik ga er vanuit dat ernstige lekkages wel gezien worden.
membraam vd carterventilatie zit toch aan het kleppendeksel vast, die is al eens vervangen. Af en toe hoor ik overigens nog wel eens een zachte fluittoon..
klepseals zijn het niet, bij het uitvoeren van de test daarvoor zie ik helemaal geen rook.
blijft over de zuigerveren dan
Ik ga maar eens informeren bij mijn garage wat de mogelijkheden dan zijn.
Gr. Eelco
Duidelijk is dat het verbruik niet 'normaal' is vergeleken met andere N53 rijders.
Ik weet niet of de motor olie lekt, maar ik laat de auto goed onderhouden dus ik ga er vanuit dat ernstige lekkages wel gezien worden.
membraam vd carterventilatie zit toch aan het kleppendeksel vast, die is al eens vervangen. Af en toe hoor ik overigens nog wel eens een zachte fluittoon..
klepseals zijn het niet, bij het uitvoeren van de test daarvoor zie ik helemaal geen rook.
blijft over de zuigerveren dan

Ik ga maar eens informeren bij mijn garage wat de mogelijkheden dan zijn.
Gr. Eelco
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: olieverbruik N53B30
het membraam, heb je dat los vervangen of een heel nieuw kleppendeksel?turbojong schreef: ↑02 sep 2024, 15:11 Oké, dank voor jullie reacties!
Duidelijk is dat het verbruik niet 'normaal' is vergeleken met andere N53 rijders.
Ik weet niet of de motor olie lekt, maar ik laat de auto goed onderhouden dus ik ga er vanuit dat ernstige lekkages wel gezien worden.
membraam vd carterventilatie zit toch aan het kleppendeksel vast, die is al eens vervangen. Af en toe hoor ik overigens nog wel eens een zachte fluittoon..
klepseals zijn het niet, bij het uitvoeren van de test daarvoor zie ik helemaal geen rook.
blijft over de zuigerveren dan
Ik ga maar eens informeren bij mijn garage wat de mogelijkheden dan zijn.
Gr. Eelco
het is mogelijk om het los te vervangen, maar dan moet het wel goed gebeuren.
lekkages zullen het zeer waarschijnlijk niet zijn, tenzij het er echt uit loopt
Re: olieverbruik N53B30
kleppendeksel is geheel vervangen, geen los membraam dus. Dat was volgens mij in december 2022, dus nog niet heel lang geleden...
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: olieverbruik N53B30
dan idd grote kans op zuiververen, ik heb een anti carbon gebruikt en dat werkte heel goed. dat moet je via de bougies erin doen ff laten intrekken en dan de motor laten draaien voor 30min ofzo
Re: olieverbruik N53B30
Bij anti cabon staat bij de laatste stap:
Start de motor en laat hem gedurende 15-20 minuten met hoge toerentallen draaien.
Wat is hoge toerentallen? 15 tot 20 minuten met de voet naar 4000 rpm is niet te doen.
Start de motor en laat hem gedurende 15-20 minuten met hoge toerentallen draaien.
Wat is hoge toerentallen? 15 tot 20 minuten met de voet naar 4000 rpm is niet te doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: olieverbruik N53B30
volgens mij deed ik toen 3000-3500 gewoon met het voetje, evt een steen oid goed positioneren
Re: olieverbruik N53B30
Hi,
Ik heb ook een probleempje. Heb een 525i (N53B25) uit 2008 en heb net (2 maanden geleden) de klepsealrubbers laten vervangen (car-direct- goeie service trouwens). Daarbij is ook direct olie en oliefilter gedaan. Gisteren reed ik naar huis en kreeg waarschuwingslampje van laag oliepeil .
Ik kan uitsluiten dat hij lekt (0 druppels op de parkeerplaats), de rook in de uitlaat is volledig verdwenen na het vervangen van de seals en ook de koelvloeistof is prima helder van kleur. Toch heeft ie in 2000km zoveel verbruikt dat hij van maximaal olieniveau(ik neem aan dat ze bij de service tot max. hebben gevuld) tot waarschuwingsniveau is gedaald.
Iemand enig idee waar dit door kan worden veroorzaakt? tnx
Ik heb ook een probleempje. Heb een 525i (N53B25) uit 2008 en heb net (2 maanden geleden) de klepsealrubbers laten vervangen (car-direct- goeie service trouwens). Daarbij is ook direct olie en oliefilter gedaan. Gisteren reed ik naar huis en kreeg waarschuwingslampje van laag oliepeil .
Ik kan uitsluiten dat hij lekt (0 druppels op de parkeerplaats), de rook in de uitlaat is volledig verdwenen na het vervangen van de seals en ook de koelvloeistof is prima helder van kleur. Toch heeft ie in 2000km zoveel verbruikt dat hij van maximaal olieniveau(ik neem aan dat ze bij de service tot max. hebben gevuld) tot waarschuwingsniveau is gedaald.
Iemand enig idee waar dit door kan worden veroorzaakt? tnx
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 23 jun 2020, 16:36
Re: olieverbruik N53B30
Als je de bodemplaten er nog onder hebt zitten, zul je ook geen druppels zien op de parkeerplaats. dus het beste is om toch even visueel te controleren, maar 1L of 2000km zou het toch stevig moeten lekken.
Verder kan het aan de zuigerveren liggen of aan het PCV systeem.
Verder kan het aan de zuigerveren liggen of aan het PCV systeem.
Re: olieverbruik N53B30
Heb je na het onderhoud ook gekeken of het olieniveau op MAX stond? De aanname dat dat gedaan is zou ik niet doen. Evengoed kunnen ze hem net-aan hebben afgevuld waardoor je nu maar een beetje kwijt bent terwijl deze wel net onder het minimum is gezakt.
Even goed aftoppen en zien of het wederom zo snel zakt.
Even goed aftoppen en zien of het wederom zo snel zakt.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz
G30 M550i | Carbon Schwarz
Re: olieverbruik N53B30
Inderdaad eerst afvullen.
Verbruikt die nog dan een compressie test doen.
Verbruikt die nog dan een compressie test doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||