BMW F31 316i – Aandrijving melding + direct geen vermogen na onderhoud (blijft in noodloop?)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
F31GY

BMW F31 316i – Aandrijving melding + direct geen vermogen na onderhoud (blijft in noodloop?)

Bericht door F31GY » 18 apr 2026, 06:13

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen? Alle input is welkom.

BMW F31 316i (2013) – Aandrijving melding + direct vermogensverlies

Ik heb recent onderhoud uitgevoerd:

Olie + oliefilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Bougies vervangen

Na montage:

Na 10 min rijden, melding: “Aandrijving – volle aandrijfkracht niet beschikbaar”

Ik ben alle uitgevoerde werkzaamheden gaan nalopen. Wat ik heb gevonden en gedaan:

Inlaatslang gescheurd → vervangen
Kleine slang (onder olie) nat → vervangen
Bougies opnieuw correct gemonteerd (23 Nm)
Bobine test uitgevoerd, alle 4 werken prima

Huidige situatie:

Motor start direct met beperkt vermogen
Melding komt na rijden terug
Automaat schakelt minder soepel (waarschijnlijk door beperkt koppel)
Motor loopt verder prima

Mijn hypothese:

Het oorspronkelijke probleem (luchtlek) is mogelijk al verholpen, maar de auto blijft in een soort noodloop hangen door een opgeslagen foutcode. Daardoor blijft het vermogen beperkt totdat de fout gewist wordt.

Vraag:

Is het mogelijk dat de auto in noodloop blijft hangen door een opgeslagen foutcode, ook als het oorspronkelijke probleem al opgelost is? Of wijst dit gedrag erop dat er nog steeds een actieve storing aanwezig is ?
Afbeelding

ehombie

Re: BMW F31 316i – Aandrijving melding + direct geen vermogen na onderhoud (blijft in noodloop?)

Bericht door ehombie » 18 apr 2026, 14:00

gewoon uitlezen...en vandaaruit verder kijken.
soms moet e.a gewist worden ja.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

F31GY

Re: BMW F31 316i – Aandrijving melding + direct geen vermogen na onderhoud (blijft in noodloop?)

Bericht door F31GY » 18 apr 2026, 17:30

Universele OBD scanner geeft geen foutcodes (0 DTC)

VVT monitor (Mode $06) gaf wisselend PASS/FAIL (maar lijkt onbetrouwbaar)
Op basis van symptomen heb ik gedacht aan VANOS:

Beide VANOS solenoids gedemonteerd en gereinigd (waren niet extreem vervuild)
Alles terug gemonteerd en fouten gewist

Testresultaat:

Eerste testrit leek oké

Bij stevig gas geven kwam de melding “Aandrijving – volle aandrijfkracht niet beschikbaar” weer terug

Wat mij opvalt: al direct na starten voelt de auto alsof hij niet vol vermogen heeft, nog vóórdat de melding verschijnt

Huidige situatie:

Motor loopt verder redelijk

B-Buster

Bericht door B-Buster » 18 apr 2026, 21:30

Alles wat je omschrijft wijst erop dat er een actuele storing in zit. Op een opgeslagen fout van een gescheurde slang blijft hij niet in de noodloop schieten. Bij dit soort auto's schiet een universele OBD scanner niet op, je zult hem met software die BMW's begrijpt moeten laten uitlezen. Tot die tijd blijft het giswerk.

Hoeveel km heeft de 3? Is de ketting al eens gedaan? Bekende N20 kwaal.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
G30 M550i | Carbon Schwarz

F31GY

Bericht door F31GY » 19 apr 2026, 06:34

Mijn BMW heeft inmiddels 214.000 km gelopen. Ik ben van plan de auto opnieuw uit te lezen met een BMW-specifieke scanner. Op basis van de waarden van mijn universele OBD-scanner en advies van ChatGPT, lijkt het probleem in de Valvetronic te zitten; mogelijk kan een kalibratie dit verhelpen.
Wat mij opvalt is dat de foutmelding direct na de onderhoudsbeurt verscheen. Ik heb de uitgevoerde werkzaamheden al talloze keren gecontroleerd, maar kon niets onjuist vinden. Het enige wat ik wel opmerkte, is dat de inlaatslang bij de klem gescheurd was; ik kon deze er zelfs met aangedraaide klem zo aftrekken.
Ik ging ervan uit dat deze valse lucht de oorzaak was van de aandrijvingsmelding. Echter, nu ik de slang heb vervangen, blijft de melding aanhouden. Dat vind ik zeer opmerkelijk.
Ter aanvulling: de distributieketting is nog nooit vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”