Ik beweer niets, ik leg de vraag toch bij jou neer? Ik weet wel dat een winterband op sommige punten gewoon slechter presteert bij koud en nat weer en met name als het gaat om stuur eigenschappen (vind ik persoonlijk erg belangrijk, vertrouwen en voelen wat een auto doet).DJLeonardo schreef:Dus wat wil je nu beweren? Dat een smalle zomerband in de winter (bijna) net zo goed presteert als een smalle winterband?Niels schreef:
Maar daaruit kun je toch niet concluderen dat winterbanden beter zijn :? Wat doet een all-weather/zomerband band qua remweg in de maten 205/65/15 dan onder diezelfde omstandigheden?
Het is idd niet aangetoond dat winterbanden voorzien zijn van een compound wat beter presteert onder koude omstandigheden. Het profiel van winterbanden is zeker heel goed maar dan wel op sneeuw en vieze ondergrond. Dit profiel brengt als nadeel mee dat het minder goede stuur eigenschappen heeft. Op dat punt scoort geen winterband hele hoge punten in de testen. Als het gaat om natte omstandigheden is het profiel van een zomerband/all weather superieur als je een fatsoenlijk merk pakt.DJLeonardo schreef: Dus het fenomeen winterband is maar onzin? Zachter rubber helpt helemaal niet? een andere profiel ook niet? Kom nou toch!
In diverse tests komen de nadelen van brede banden zeer duidelijk naar voren, wetenschappelijk is het niet maar wel overtuigend imho. Zoals elders ook al aangegeven is grip een combinatie van oppervlakte druk en wrijvingscoefficient. Eenzelfde massa bij een bredere band geeft gewoon minder druk per oppervlakte eenheid.DJLeonardo schreef: Ik ben het met je eens dat brede banden niet altijd voordelig zijn. Dat is niet weteschappelijk bewezen maar puur mijn ervaring. Je voelt meer oneffenheden en het heeft meer last van spoorvorming b.v. Bij minder gunstige omstandigheden voel je minder goed aan wanneer je grip gaat verliezen. Dat zal jij ook wel kunnen beamen met je drifthobby. Met een smaller loopvlak wordt dezelfde druk over een kleiner oppervlak verdeelt zodat er b.v. minder snel aquaplanning optreedt. Een brede band werkt alleen op een vlakke ondergrond. Bij oneffenheden loop je de kans dat loopvlak maar een gedeelte van de weg raakt, een smalle band rijdt daar, als het ware meer tussendoor.
Maar dat zijn theorien.
Dat zou zeker een mooie test zijnDJLeonardo schreef: Als ik het geld ervoor had zou ik wel eens een test willen doen met winterbanden "breedset" op 17" (als die al zou bestaan) tegen een smalle zomerset (205 ofzo) op 15 " Dit bij een een temp zoals vandaag, 2 graden. Ik denk toch echt dat de winterset beter gaat scoren qua grip en remweg.
Hoezo :? Ik zie nog geen feitelijke onderbouwingen en zeker nog geen aantoonbaar betere resultaten. Alleen appels met peren vergelijkingen en subjectieve gedachten (no offence verder). Uit jouw betoog kan ik ook opmaken om in de winter over te stappen naar een smallere en hogere (zomer) bandDJLeonardo schreef: Het ging om het nut van winterbanden, het lijkt me dat die discussie nu wel klaar is.
All weather is zeker een compromis maar daar is toch niets mis mee? Ik stel voor mijzelf de vraag wat ik nodig acht om door de winter te komen en dat antwoord vind ik tot op heden niet bij winterbanden. Collega's hoorde ik al over oplichtende ASR/ASC/DSC lampjes MET winterbanden onder natte condities terwijl ik met all-weather nog nergens last van had. Wat me wel verbaast is dat je hier beweert dat een winterband beter stuurt dan een all-weather aangezien op dat vlak winterbanden nauwelijks voldoendes halen.DJLeonardo schreef: Overigens vind ik persoonlijk "all weather banden" helemaal niks. Het is een compromis. Ik heb ze op de leasebak en het rijdt zowel in de zomer als in de winter ruk. "all weather" betekent gewoon: "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven of om er moeite voor te doen"
@RS13: goede post!
@Fabian: op sneeuw is een winterband onverslaanbaar!