Winterbanden noodzaak?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Niels

Re: Winterbanden noodzaak?

Bericht door Niels » 12 jan 2009, 17:51

DJLeonardo schreef:
Niels schreef:
Maar daaruit kun je toch niet concluderen dat winterbanden beter zijn :? Wat doet een all-weather/zomerband band qua remweg in de maten 205/65/15 dan onder diezelfde omstandigheden?
Dus wat wil je nu beweren? Dat een smalle zomerband in de winter (bijna) net zo goed presteert als een smalle winterband?
Ik beweer niets, ik leg de vraag toch bij jou neer? Ik weet wel dat een winterband op sommige punten gewoon slechter presteert bij koud en nat weer en met name als het gaat om stuur eigenschappen (vind ik persoonlijk erg belangrijk, vertrouwen en voelen wat een auto doet).
DJLeonardo schreef: Dus het fenomeen winterband is maar onzin? Zachter rubber helpt helemaal niet? een andere profiel ook niet? Kom nou toch!
Het is idd niet aangetoond dat winterbanden voorzien zijn van een compound wat beter presteert onder koude omstandigheden. Het profiel van winterbanden is zeker heel goed maar dan wel op sneeuw en vieze ondergrond. Dit profiel brengt als nadeel mee dat het minder goede stuur eigenschappen heeft. Op dat punt scoort geen winterband hele hoge punten in de testen. Als het gaat om natte omstandigheden is het profiel van een zomerband/all weather superieur als je een fatsoenlijk merk pakt.
DJLeonardo schreef: Ik ben het met je eens dat brede banden niet altijd voordelig zijn. Dat is niet weteschappelijk bewezen maar puur mijn ervaring. Je voelt meer oneffenheden en het heeft meer last van spoorvorming b.v. Bij minder gunstige omstandigheden voel je minder goed aan wanneer je grip gaat verliezen. Dat zal jij ook wel kunnen beamen met je drifthobby. Met een smaller loopvlak wordt dezelfde druk over een kleiner oppervlak verdeelt zodat er b.v. minder snel aquaplanning optreedt. Een brede band werkt alleen op een vlakke ondergrond. Bij oneffenheden loop je de kans dat loopvlak maar een gedeelte van de weg raakt, een smalle band rijdt daar, als het ware meer tussendoor.
Maar dat zijn theorien.
In diverse tests komen de nadelen van brede banden zeer duidelijk naar voren, wetenschappelijk is het niet maar wel overtuigend imho. Zoals elders ook al aangegeven is grip een combinatie van oppervlakte druk en wrijvingscoefficient. Eenzelfde massa bij een bredere band geeft gewoon minder druk per oppervlakte eenheid.
DJLeonardo schreef: Als ik het geld ervoor had zou ik wel eens een test willen doen met winterbanden "breedset" op 17" (als die al zou bestaan) tegen een smalle zomerset (205 ofzo) op 15 " Dit bij een een temp zoals vandaag, 2 graden. Ik denk toch echt dat de winterset beter gaat scoren qua grip en remweg.
Dat zou zeker een mooie test zijn :P Beide sets zullen op bepaalde fronten voordelen laten zien en het is maar ik schrijf de winst zeker niet direkt toe aan de winterbanden set. Op het andere forum (zie link) heeft men dat getest met een performance box en ik ben zeer benieuwd naar de uitslagen!
DJLeonardo schreef: Het ging om het nut van winterbanden, het lijkt me dat die discussie nu wel klaar is.
Hoezo :? Ik zie nog geen feitelijke onderbouwingen en zeker nog geen aantoonbaar betere resultaten. Alleen appels met peren vergelijkingen en subjectieve gedachten (no offence verder). Uit jouw betoog kan ik ook opmaken om in de winter over te stappen naar een smallere en hogere (zomer) band ;)
DJLeonardo schreef: Overigens vind ik persoonlijk "all weather banden" helemaal niks. Het is een compromis. Ik heb ze op de leasebak en het rijdt zowel in de zomer als in de winter ruk. "all weather" betekent gewoon: "ik heb geen zin om er geld aan uit te geven of om er moeite voor te doen"
All weather is zeker een compromis maar daar is toch niets mis mee? Ik stel voor mijzelf de vraag wat ik nodig acht om door de winter te komen en dat antwoord vind ik tot op heden niet bij winterbanden. Collega's hoorde ik al over oplichtende ASR/ASC/DSC lampjes MET winterbanden onder natte condities terwijl ik met all-weather nog nergens last van had. Wat me wel verbaast is dat je hier beweert dat een winterband beter stuurt dan een all-weather aangezien op dat vlak winterbanden nauwelijks voldoendes halen.

@RS13: goede post!
@Fabian: op sneeuw is een winterband onverslaanbaar!

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 12 jan 2009, 19:49

Afbeelding

Ik geloof dat ik maar voor optie nummer 3 ga:
Afbeelding

Weet je, mensen overtuigen van het nut van winterbanden is hetzelfde als mensen overtuigen om BMW te gaan rijden.
Niemand ziet er het nut van in, en vindt ze veel te duur. Maar als ze eenmaal BMW hebben gereden....

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 19:53

Nou het is me duidelijk dat niet iedereen het begrijpt.
Mini schreef:Klopt helemaal.... goede wegligging en rijgedrag zijn volledig afhankelijk van winterbanden
Beetje flauw want dat zeg ik natuurlijk niet.
Ik geef even aan dat je het blijkbaar wel belangrijk vindt om in een kek autootje in de file te staan maar je wil geen enkele moeite doen voor een winterbandje wat je nota bene geeneens extra geld kost. (bij de meeste lease maatschappijen wel overigens) En dit omdat je ervan overtuigd bent dat jouw all weather bandje voldoende is. Gebaseerd op? Dat je nog nooit een ongeluk hebt gehad? Nooit een inschattings fout maakt? Overal in Nederland de kinderen alleen in 15km zones de straat op rennen? Tuurlijk, ik rij er ook mee maar dat is niet mijn keus. Ik red me er heus wel mee maar ideaal? Nee, dat niet.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 19:55

bjornc schreef: Weet je, mensen overtuigen van het nut van winterbanden is hetzelfde als mensen overtuigen om BMW te gaan rijden.
Niemand ziet er het nut van in, en vindt ze veel te duur. Maar als ze eenmaal BMW hebben gereden....
Dat begint me duidelik te worden idd.
Wat ik alleen zo gek vind is dat ik alleen mijn ervaring vertel en er vervolgens op aangesproken wordt dat ik ahw geen wetenschappellijke test heb gedaan voordat ik dit ging zeggen. Vervolgens worden me woorden in de mond gelegd zoals dat ik zou hebben beweerd dat een winterband betere stuureigenschappen zou hebben....

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jan 2009, 19:56

:z
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 12 jan 2009, 20:11

DJLeonardo schreef: Wat ik alleen zo gek vind is dat ik alleen mijn ervaring vertel en er vervolgens op aangesproken wordt dat ik ahw geen wetenschappellijke test heb gedaan voordat ik dit ging zeggen. Vervolgens worden me woorden in de mond gelegd zoals dat ik zou hebben beweerd dat een winterband betere stuureigenschappen zou hebben....
Welnee het is net een debat: mensen praten tegen elkaar en luisteren naar zichzelf :)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 20:12

Niels schreef:
Ik beweer niets, ik leg de vraag toch bij jou neer? Ik weet wel dat een winterband op sommige punten gewoon slechter presteert bij koud en nat weer en met name als het gaat om stuur eigenschappen (vind ik persoonlijk erg belangrijk, vertrouwen en voelen wat een auto doet).
Want dat heb jij wel onder wetenschappellijk verantwoorde omstandigheden getest ofzo?
Niels schreef:Het is idd niet aangetoond dat winterbanden voorzien zijn van een compound wat beter presteert onder koude omstandigheden.
Dan moet je nog maar eens een avondje gaan googlen.
Niels schreef: Als het gaat om natte omstandigheden is het profiel van een zomerband/all weather superieur als je een fatsoenlijk merk pakt.
Dat lijkt me zeer sterk maar goed dat i niet na te gaan aangezien er geen zomerbanden bestaan met het profiel van een winterband. Is ook een beetje gezochte discussie. Het lijkt me echter wel vrij aannemelijk dat de lamellen in een winterbanden er niet voor niks zitten. Die zitten er voor een betere waterafvoer. Ik ben ook nog geen zomerband tegengekomen die echt geweldig presteert in het nat. Ik ben benieuwd naar de Uniroyal Rainsport die zeer goed gestest is, die ga ik deze zomer maar eens proberen.
Niels schreef: Hoezo :? Ik zie nog geen feitelijke onderbouwingen en zeker nog geen aantoonbaar betere resultaten. Alleen appels met peren vergelijkingen en subjectieve gedachten (no offence verder
Het is ook niet mijn taak, noch mijn bedoeling om dit wetenschappelijk voor je te gaan onderbouwen. Ik vertel mijn ervaring en daar kun je mee doen wat je wil. Jij legt het duidelijk naast je neer. Jij hebt overduidelijk je eigen mening alhoewel me niet geheel duidelijk is waar je de informatie vandaan haalt.
Niels schreef: Wat me wel verbaast is dat je hier beweert dat een winterband beter stuurt dan een all-weather aangezien op dat vlak winterbanden nauwelijks voldoendes halen.
Eeeh, waar zeg ik dat dan?
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 12 jan 2009, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 jan 2009, 20:20

"bjornc"

Ik geloof dat ik maar voor optie nummer 3 ga:

Mijn idee ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Niels

Bericht door Niels » 12 jan 2009, 20:47

Wat jij wilt Leonardo ;) Ik plaats alleen een kritische noot bij de vraag of winterbanden noodzakelijk zijn. Daar ging het uiteindelijk om. Jouw bevinding met een andere bandenmaat geeft mij daarin geen antwoord. Dat zegt namelijk 0,0 over het feit hoeveel beter winterbanden zijn. Dat winterbanden met een andere bandenmaat beter presteren dan een zomerset met breedte maten geloof ik ook wel...Misschien dat je dat zelf niet zo wilt zien, prima moet je helemaal zelf weten.

En even voor de duidelijkheid geloof ik best wel dat een gerenomeerd bandenmerk een band kan ontwikkelen dat in de winter beter presteert maar ze kunnen vast ook wel een band ontwikkelen die beter in de lente, zomer of herfst presteert :+ De vraag is alleen hoeveel ze beter zijn en of je nodig hebt in Nederland en tot op heden heb ik nog totaal geen behoeft gehad en ben ik ook niet overtuigd van de "hoeveelheid" winst die winterbanden brengen. De punten die ik hier aanhaal zijn puur op basis van natuurkundige feiten: energie omzetting, oppervlakte druk en wrijving.

Daarnaast gaat het me hierom: indien je tegenwoordig in NL zonder winterbanden rondrijdt wordt je al bijna voor een onverantwoordelijke auto rijder uitgemaakt. Of je wel weet waar je mee bezig bent? Nou dat weet ik heel goed maar iemand die blind voor winterbanden gaat ook :? Dat betwijfel ik elke dag weer als er weer zo'n lease auto op m'n bumper hangt en me uiteindelijk voorbij perst op z'n zwarte stalen velgen. Lekker veilig allemaal, je hebt ook oneindig veel grip :roll: Maar zolang het marketing verhaal z'n werk doet ben ik onverantwoordelijk bezig ook al pas ik mijn snelheid aan aan de omstandigheden, anticipeer ik goed, houd ik voldoende afstand enz. :X

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 12 jan 2009, 20:54

Iedereen denkt van zichzelf dat die goed rijdt, anticipeert etc... winterbanden of niet :roll: En dat in de praktijk niemand dat 100% van de tijd doet, ik denk ook niet dat dat de discussie is...

Overigens ga ik wel met Niels mee, dat een goede all-season in Nederland doorgaans ook erg goed geschikt is. Echte winters kennen we hier niet echt.

(Ik rijd overigens zelf wel gewoon met winterbanden, maar vooral om in de winter op smallere banden te rijden. Echter als ik dan toch andere banden moet voor de winter wil ik ook banden waar ik Duitsland, Zweden etc probleemloos mee in kan...)

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 12 jan 2009, 21:13

Niels schreef: :roll: Maar zolang het marketing verhaal z'n werk doet ben ik onverantwoordelijk bezig ook al pas ik mijn snelheid aan aan de omstandigheden, anticipeer ik goed, houd ik voldoende afstand enz. :X
Stukje perceptiemanagement ( je eigen waarheid in de markt zetten) ben het eens dat het rijgedrag, door jou omschreven, ook héél belangrijk is ( zie eerder posts)

Niels

Bericht door Niels » 12 jan 2009, 21:25

Perceptie management werkt in dit geval voor beide gevallen/kanten ;) Zodra ik overtuigd ben dan schaf ik winterbanden aan. Ik hou me er wel mee bezig zoals je kunt zien, budget is er ook wel maar zoals gezegd......ben nog niet helemaal overtuigd.

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 12 jan 2009, 21:29

Onderzoek en behoud het goede :)

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 21:44

Niels schreef:Wat jij wilt Leonardo ;)
Nee, dat is 't 'm nou juist. Mij maakt het niks uit. Jij bent zelf degene die er last van heeft als het een keer fout gaat. ;)
Niels schreef:Dat zegt namelijk 0,0 over het feit hoeveel beter winterbanden zijn.
Dat zegt jou niks. Mij wel. Maar dat maakt niet uit. Als jij wil wachten tot alle maten winterbanden onder wetenschappelijke omstandigheden getest zijn moet je dat vooral zelf weten. Van mij zal je geen onomstotelijk bewijs krijgen en ook geen 1op 1 testresultaten. Ik vind het wel een beetje doordrammen en de het punt van de discussie totaal voorbij gaan. Wat het mij zegt is dat als ik voor veiligheid wil kiezen, het een goeie keus is voor een winterset te gaan. En dat op internet dezelfde ervaringen te vinden zijn evenals rij- (en slipscholen!) die hetzelfde zeggen... daar kan je idd je kop voor in het zand steken. Een beetje hetzelfde als blijven beweren dat roken gezond is.
Niels schreef: Daarnaast gaat het me hierom: indien je tegenwoordig in NL zonder winterbanden rondrijdt wordt je al bijna voor een onverantwoordelijke auto rijder uitgemaakt. Of je wel weet waar je mee bezig bent? Nou dat weet ik heel goed maar iemand die blind voor winterbanden gaat ook. Dat betwijfel ik elke dag weer als er weer zo'n lease auto op m'n bumper hangt en me uiteindelijk voorbij perst op z'n zwarte stalen velgen. Lekker veilig allemaal, je hebt ook oneindig veel grip
Waarom haal je dat er in godsnaam bij? Niemand heeft dat hier beweerd. Ik erger me daar ook weleens aan. Ik maak zelf een weloverwogen beslissing wat ik doe met zomer of winterbanden. Ik lees tests (en fora!) ik probeer zelf dingen, doe een slipcursus en praat met experts of anderen met veel ervaring.
Niels schreef: Maar zolang het marketing verhaal z'n werk doet ben ik onverantwoordelijk bezig ook al pas ik mijn snelheid aan aan de omstandigheden, anticipeer ik goed, houd ik voldoende afstand enz.
Neehoor, niemand kijkt je raar aan want verreweg het overgrote deel van de nederlanders rijdt gewoon op ecobandjes of all season bandjes. Wat inderdaad ook prima is als je gewoon van a naar b wil.
Hoewel... gisteren weer op tv hoe er in UK een Puntootje met fietsbandjes op de snelweg door een plas rijdt, in een slip raakt en achterstevoren komt te gaan. Wordt vervolgens frontaal geramd, meisje morsdood.
Dan denk ik... tragisch. Zou het hebben geholpen als iemand haar betere bandjes zou hebben aangeraden?
Niels schreef: De punten die ik hier aanhaal zijn puur op basis van natuurkundige feiten: energie omzetting, oppervlakte druk en wrijving.
:rolf: Waar is die studie dan? Ik wil 'm graag lezen!

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 12 jan 2009, 22:33

330dM schreef:
Spoiler: Laat zien
In welke discussie zelfs nog niet iedereen zich netjes op het forum voorgesteld heeft... :roll:
Ja, dat was ik nog vergeten op dit forum. sorry.

Gesloten

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”