Ik heb de afgelopen 100 jaar

heel veel VAG gereden.
De laatste jaren meerdere Audi A6, (zowel 4 als 6 cylinder diesel) dus wel wat ervaring met de grotere VAG.
Ik rij nu voor het eerst een jaar in een E60 en kan dus wel aangeven wat mijn ervaring is.
Het verbruik van mijn 525D is mij inderdaad ook wat tegen gevallen (had ik niet naar gekeken).
Daar waar ik normaal 1:15 - 1:17 haalde met een A6 rij ik nu 1:12 - 1:13 met de BMW.
Daarnaast is het onderhoud (doe ik zelf) ook iets duurder. de filters e.d. zijn wat duurder dan van VAG.
Daarnaast herken ik het 'probleem' van de verwarming wel.
Er is een apart topic van. Maar zet in idrive de temp op maximaal en op intensief.
Op dit moment ben ik aan het kijken of dit bij mij de oplossing is.
De auto wordt wel warm maar ik 'mis' de lekkere hete lucht op (bv) je voeten als het koud is.
Andere oplossing is het vervangen van 1 (of beide) thermostaten (mits deze defect zijn natuurlijk)
Ik vindt de automaat traag schakelen bij handmatig schakelen, wellicht dat dat bij een nieuwer model beter is (die van mij is van 2005).
In de automaat schakelt hij erg laat over, VAG eigenlijk iets te vroeg maar dat is wel goed voor het verbruik.
Ik help de automaat regelmatig met doorschakelen, hij blijft dan op 2500 toeren staan. even handmatig opschakelen en dan weer terug naar automaat.
Je ziet de verbruiksmeter dan ook zakken.
Dan de bekende open deur over comfort en rijeigenschappen:
Mercedes: Ingesteld op comfort
Audi: compromis tussen comfort en rijeigenschappen
BMW: Rijeigenschappen !!
Dat was mij als eerste opviel, de rijeigenschappen en daar rij je ook BMW voor.
Zo lekker strak de bocht door, blijft plakken aan de weg zonder over te hellen.
Ook het sturen is veel directer, communicatiever.
Het comfort is zeker goed, maar wat anders (wil het niet slechter noemen) dan bij de andere 2 merken.
Je zou dit kunnen ervaren als minder comfortabel, het is maar wat je wilt.
Mijn broer heeft een nieuwe dikke E serie op benzine. Mooie binnenkant maar wat een zweefbak.
Krijg dan het idee dat de vering niet in orde is, maar met de verkeersdrempels.... tja het is maar wat je wilt.
Mocht je voor verbruik willen gaan, ik heb nog eens een tijdje in een Polo SDI gereden verbruik 1:20
Maaruh.... je gaat de BMW dan wel heeeel erg hard missen!! maar ja, soms is het niet anders, laat de beurs het niet toe..
Groet'n uut Drenthieland
Frans