Hoe kan dit????

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Broncky
Berichten: 374
Lid geworden op: 26 feb 2011, 14:33
Locatie: Tienen (Belgie)

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Broncky » 08 feb 2012, 16:45

Ik heb mn hele leven met wagens van de VAG groep gereden, on enkele uitzonderingen na, dus ik kan het verschil wel eerljik vertellen.
Ze verbruiken echt wel minder, behalve mijn eerste, maar dat was heel lang geleden toen de dieren nog konden spreken.
ik ben nooit boven de 6.5L per 100km gekomen en had vroeger dezelfde rijstijl als nu.
Maar erover zaniken laat hem niet minder verbruiken en heb nog geen dag spijt gehad over mijn aankoop.zeker niet toen ik hem liet driften in de sneeuw eergisteren....dat kan je nooit met een voorwielaandrijving op die manier :h:
zeker in dit deel van het forum kan je toch niet klagen over het verbruik.... als je met zo'n dikke bak kan rijden kan het er toch af...
Ander koop je beter een 1tje.
Sorry als ik wat direct ben, wil niemand beledigen... :W

audi zal noot BMW worden, zelfs niet als ie groot is :whistle:
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Bmw 525 Berline » 08 feb 2012, 17:20

Kijk.. iedereen is zeker vrij om te denken wat die willen maar je bent idd een beetje "te direct" en eerlijk gezegd als ik vind dat iemand aan't zagen en klagen is en een topic geopend heeft over zijn probleem dan houd ik mijn gedachte voor mijn eigen en "wandel" ik door naar een andere topic... .

Dat zou ik eerder meer appreciëren dan wat jij doet hier(tov mij!).

Over het verbruik.. mijn vorige wagen verbruikte 5,5L/100Km en heb er 5jaar mee gereden... en snap je het nu?

En als je de topic "beter" had doorgelezen dan had je wel gezien dat ik achteraf heb geschreven van dat ik hem toch wel liever hou en het verbruik er bij neem.. maar ja,je was mss drukker bezig om te kijken hoe je mij "belachelijk" ging maken hier.. .

Btw:wie heeft gezegd dat audi beter is als bmw?????In een andere topic heb ik gezegd dat een oudere audi beter verwarmd en beter start als de mijne maar ik heb niet gezegd dat ik audi beter is.. wat ik heb verteld is een feit tussen die audi en mijne bmw! Wilt natuurlijk niet zeggen dat het bij elke audi en bmw zo gaat zijn hé..

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Björn » 09 feb 2012, 00:13

Haha, amusant dit. Maar je lijkt nu wel een beetje een oud wijf hoor Berline. volgens mij vat je het veel te persoonlijk op. Je moet die "Hollanders" niet zo serieus nemen, doen ze zelf namelijk ook niet. :leip: Kop op :D

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: Hoe kan dit????

Bericht door IQM » 09 feb 2012, 00:23

Mijn vorige BMW was een 320d Touring. Echt een geweldige wagen. (heb soms nog spijt dat ik hem verkocht heb :X ) Ook met 317.00km op de teller liep dat ding gemiddeld nog 1 op 20. Als je een 520d(A) Touring zou nemen dan zie dat die dat verbruik bij lange niet zal halen. De fünfer heeft wel even 300kg meer op de wielen staan en een automaat is ook minder zuinig. Al met al blijf ik erbij dat BMW diesels heel zuinig zijn. Maar met kou en korte stukjes loopt elke motor onzuinig.

Overigens heb ik nu bewust gekozen voor een benzine uitvoering. En ja, dan nog blijf ik van mening dat diesels prettiger rijden. Met de 16.000 tot 18.000km per jaar die ik nu rijd kan een diesel niet echt uit. (en ik vind de benzine 6 in lijn gewoon veel lekkerder klinken dan een diesel maar goed :whistle: )

Hoe kom je erbij dat een Audi beter zou starten en verwarmen dan een BMW? Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn BMW niet wilde starten (... klopt nu af op hout)
Mijn E61 blaast al warme lucht uit de roosters zodra ik hier de wijk uitrij. Dan ben ik nog geen kilometer van huis onderweg. Komt omdat er een soort electrische bijverwarming in zit. (In de E39 zat zelfs een bijverwarming welke mbv. software tot standkachel omgebouwd kon worden.)
Als je nog steeds vind dat een Audi beter verwarmt dan lijkt me dat er iets niet klopt met je E60'er.

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Björn » 09 feb 2012, 00:35

Hier ben ik weer, Mr slochteren; ik zeg lekker op LPG zetten. Geen last van diesel perikelen, lekker 6 in lijn of v8 rijden, minder heftige wegenbelasting dan de diesels en 66ct per liter. Jaja wel een typemachine geluid :P, maar dat hoor je alleen vooral met motorkap open. Nou er zijn dagen dat ik dat oversla, haha

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 1420
Lid geworden op: 04 apr 2008, 14:17
Locatie: Botlek

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Ralph » 09 feb 2012, 09:10

@525 Berline: Bij mij kan ik de temperatuur dmv idrive ook hoger zetten. had je dat al geprobeerd?
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

Bonito Frans
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:13

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Bonito Frans » 09 feb 2012, 10:31

Ik heb de afgelopen 100 jaar ;) heel veel VAG gereden.
De laatste jaren meerdere Audi A6, (zowel 4 als 6 cylinder diesel) dus wel wat ervaring met de grotere VAG.
Ik rij nu voor het eerst een jaar in een E60 en kan dus wel aangeven wat mijn ervaring is.

Het verbruik van mijn 525D is mij inderdaad ook wat tegen gevallen (had ik niet naar gekeken).
Daar waar ik normaal 1:15 - 1:17 haalde met een A6 rij ik nu 1:12 - 1:13 met de BMW.
Daarnaast is het onderhoud (doe ik zelf) ook iets duurder. de filters e.d. zijn wat duurder dan van VAG.

Daarnaast herken ik het 'probleem' van de verwarming wel.
Er is een apart topic van. Maar zet in idrive de temp op maximaal en op intensief.
Op dit moment ben ik aan het kijken of dit bij mij de oplossing is.
De auto wordt wel warm maar ik 'mis' de lekkere hete lucht op (bv) je voeten als het koud is.
Andere oplossing is het vervangen van 1 (of beide) thermostaten (mits deze defect zijn natuurlijk)

Ik vindt de automaat traag schakelen bij handmatig schakelen, wellicht dat dat bij een nieuwer model beter is (die van mij is van 2005).
In de automaat schakelt hij erg laat over, VAG eigenlijk iets te vroeg maar dat is wel goed voor het verbruik.
Ik help de automaat regelmatig met doorschakelen, hij blijft dan op 2500 toeren staan. even handmatig opschakelen en dan weer terug naar automaat.
Je ziet de verbruiksmeter dan ook zakken.

Dan de bekende open deur over comfort en rijeigenschappen:
Mercedes: Ingesteld op comfort
Audi: compromis tussen comfort en rijeigenschappen
BMW: Rijeigenschappen !! :driving:

Dat was mij als eerste opviel, de rijeigenschappen en daar rij je ook BMW voor.
Zo lekker strak de bocht door, blijft plakken aan de weg zonder over te hellen.
Ook het sturen is veel directer, communicatiever.

Het comfort is zeker goed, maar wat anders (wil het niet slechter noemen) dan bij de andere 2 merken.
Je zou dit kunnen ervaren als minder comfortabel, het is maar wat je wilt.
Mijn broer heeft een nieuwe dikke E serie op benzine. Mooie binnenkant maar wat een zweefbak.
Krijg dan het idee dat de vering niet in orde is, maar met de verkeersdrempels.... tja het is maar wat je wilt.

Mocht je voor verbruik willen gaan, ik heb nog eens een tijdje in een Polo SDI gereden verbruik 1:20
Maaruh.... je gaat de BMW dan wel heeeel erg hard missen!! maar ja, soms is het niet anders, laat de beurs het niet toe..

Groet'n uut Drenthieland

Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

Gebruikersavatar
Broncky
Berichten: 374
Lid geworden op: 26 feb 2011, 14:33
Locatie: Tienen (Belgie)

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Broncky » 09 feb 2012, 15:06

:stupid: over dat confort wil ik dan toch wel van mening verschillen bij audi tov bmw, persoonlijk vind ik bmw zeker zo confortabel.
Misschien iets harder, maar daarmee vind ik dat het ophoud. Vind zelfs de bedieningen van de cruise-control, de I-drive, beter en heb bij mn bmw voor het eerst geen last van haperende electrische venster bij dit vriesweer.
Maar ik heb dan misschien ook veel geluk met mn bimmer (tot nu toe)

@Berline :tong:
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Speedy » 10 feb 2012, 16:28

@Björn, wat doet die van jou in de wegen belasting! en het verbruik van een 8 pitter 1 op 7 * 1 op 8.

Ries550

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Ries550 » 10 feb 2012, 22:40

Normaal gesproken mijn 8 pitter op benzine gemiddeld 1 op 8,5 en dan moet ik niet te gek doen. Nu is dat nog iets minder.

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Björn » 11 feb 2012, 10:48

@Speedy, leeggewicht op kenteken is 1663kg. Per kwartaal betaal ik dan iets van Eur 375,00
Verbuik benzine met pittig doorrijden: 1:8. Op LPG normaal gesproken 1:7,5, nu met de kou iets van 1:6,8

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Speedy » 12 feb 2012, 10:36

@Björn en hoeveel rij jij op een tank(wat is de inhoud van de tank) heb jij deze achter de achterbank liggen of is het een inbouw, waar normaal het reservewiel ligt.
Nu ben ik het web al wat aan het afzoeken, maar je komt ze niet tegen op gas.
Dit zou dus inhouden, dat ik alweer een investering moet doen in het laten inbouwen en dat is ook niet goedkoop..

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Björn » 12 feb 2012, 22:51

ik heb een 63 liter ringtank die ik 100% kan vullen en daar rij ik normaal gesproken ongeveer 440km mee.
Klopt dat je ze niet kan vinden. LPG vind je met name in 1400-2000cc auto's, in het geval van bmw dus vooral 1- en 3-series. Maar elke benzine auto kan op LPG rijden, ook bv een M5. Ik heb het dus ook in laten bouwen en dan ben je ongeveer 2 mille kwijt. Uiteindelijk is het een redelijk makkelijk rekensommetje om na te gaan of het interessant is voor je;

Ik rijd 37000km per jaar.
Is 5286 liter LPG (1:7) x 0,65 = Eur 3436

Benzine had gekost:
4625 liter benzine (1:8) x 1,70 = Eur 7862

Wegenbelasting LPG is in mijn geval Eur 588 duurder per jaar tov benzine
Dus mijn besparing per jaar is 7862-3436-588= Eur 3838. Kortom, LPG inbouwkosten had ik al na 7 maanden terugverdiend. Als je 10000km per jaar rijdt heb je 't na ongeveer 2 jaar terugverdiend

Speedy
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2010, 15:55

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Speedy » 13 feb 2012, 19:26

Thanks Björn, ik rij ongeveer 18000 tot 26000km per jaar, dus dat moet dan wel interessant zijn.
Zal ook eens kijken voor een 530i op gas of deze om te bouwen. Of is dat niet aan te raden met een 6 pitter.
Of zijn er mensen op het forum die een 6 in lijn hebben op gas.

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: Hoe kan dit????

Bericht door Björn » 13 feb 2012, 22:53

Elke benzine auto kan prima op gas rijden van 1 tot 12 cilinders, mits goed ingebouwd en vooral goed afgesteld. Mijn vorige 528i E39 liep ook super op gas (leuke woordspeling). Hier iemand die een e60 525i op gas heeft: http://www.bimmerportal.nl/post373250.html#p373250" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”