323i Cabrio, US Spec

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Nieuwe diagnosekabel

Bericht door deepbass909 » 11 feb 2013, 23:35

Een tijdje terug al besteld, en nu ontvangen:
Afbeelding

Afbeelding

Een zelfbouw ADS-interface. Kan ik eindelijk (hopelijk) alle modules in m'n auto uitlezen en coderen :)

Na een uurtje of 2 klussen zat hij al in elkaar:
Afbeelding
Nu alleen nog even testen.

Nu heb ik een ADS, BMW-scanner en OBD-II diagnose kabel. Als ik hem nu nog steeds niet uit kan lezen, gaat dat nooit meer lukken :leip:

Ondertussen staat er hier een oude laptop (ongeveer net zo oud als m'n cabrio :P ) software te installeren. Straks heb ik dus m'n eigen diagnose en programming laptop :D
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

DeTonny
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 dec 2012, 19:06
Locatie: Leeuwarden

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door DeTonny » 12 feb 2013, 00:34

Allemachtig, dat moet je ook maar net kunnen! Gaaf zeg, dus je kan als het werkt, gewoon de software van de bmw aanpassen?

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 12 feb 2013, 16:33

Opties (de-)activeren. Dus als het goed is mijn airco omzetten van Fahrenheit naar Celsius, comfort sluiting aanpassen, sensormat in de bijrijdersstoel deactiveren, etc. en storingen uitlezen en resetten (maar dat kon ik eigenlijk al). Niet de ECU herprogrammeren, zoals je met chippen doet.

En het solderen, tja, ik heb ooit een poging gedaan op elektrotechniek, wat niet gestrand is vanwege het solderen e.d., maar vanwege de wiskunde. Voor dit heb je weinig wiskunde nodig, dus is het vooral gewoon geduld.

Ondertussen kreeg ik vandaag ook een belletje dat een lang geleden (eind november...) bestelde klep eindelijk binnen is en vandaag op de post gaat :gekdoen:

Dit stomme ding, om precies te zijn:
Afbeelding
Die zit op geen enkele EU-spec E36's, op de 323i Compact na.

Morgenmiddag dus ophalen en snel een moment prikken om hem te plaatsen. Hopelijk krijgt m'n cabrio dan weer een beetje van z'n oude, stille geluid terug (nu hoor ik de uitlaat vanuit de motorruimte, omdat die klep lekt).
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
bmw brian
Berichten: 882
Lid geworden op: 20 jan 2012, 22:12
Locatie: Mill

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door bmw brian » 12 feb 2013, 18:10

Lekker bezig :duimen:
Mijn 318I '91
Afbeelding
BMW pure sweedness

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 27 feb 2013, 16:44

De klep zit er alweer 2 weekjes op (ik heb hem gelijk diezelfde dag nog gemonteerd). Samen met het smeren van de fan, is het nu wel stiller geworden, al hoor ik de fan nog steeds wel duidelijk. Die fan loopt wel op z'n einde, helaas.

Nu ben ik alleen op zoek naar een andere katalysator... De huidige is zo goed als zeker rot van binnen. Hij rammelt, ik krijg vage motorstoringen, mis prestaties. Maar een willekeurige andere van een 320i of 323i eronder hangen, gaat helaas niet... Ik heb 2 lambda's nodig (één voor en één achter de kat), en die zitten niet op de EU-pijpen :(
Dat wordt dus lassen... En ik heb nog tot halverwege April. Dan heb ik een uitstapje gepland staan naar Wolfsburg (ik ga naar het hol van de leeuw, namelijk VW :gay: ) en met 300km Deutsche Autobahn voor de boeg, moet ik natuurlijk wel 200+ kunnen rijden :devil:

Nu kom ik niet verder dan 160... -_-
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 nov 2012, 17:06

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door brolli21 » 27 feb 2013, 18:15

http://www.bs-autotune.nl/shop/product_ ... cts_id/119

Kijk,een speciale lasmoer voor lambdasensoren,ff gaatje boren in je uitlaat,ding eraan lassen,alle problemen opgelost ;)
There is a Fine line between Brilliant and Insane.

Alfa 75 Imola Turbo
Alfa 156 VMR25 Madeno
Fiat Panda 1,2 Dynamic

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 27 feb 2013, 20:38

Die lasmoer is het probleem niet ;) Het lassen van (oud) RVS wel. Dat kan ik namelijk absoluut niet. Daarvoor moet ik dus eerst nog even een adresje vinden (ik heb al wat mogelijkheden in Den Haag gevonden).
Laatst gewijzigd door Rene08 op 28 feb 2013, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 nov 2012, 17:06

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door brolli21 » 27 feb 2013, 20:46

Ik woon in Alkmaar,en zon moer op een uitlaat lassen(origineel is geen RVS) is niet zon probleem,al het gereedschap is present,zeker als je een losse uitlaat hebt.
There is a Fine line between Brilliant and Insane.

Alfa 75 Imola Turbo
Alfa 156 VMR25 Madeno
Fiat Panda 1,2 Dynamic

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 27 feb 2013, 22:44

Weet je het zeker dat het origineel geen RVS is? De pijpen onder mijn cabrio zijn zelfs na 15 jaar namelijk nog wel erg netjes:
Afbeelding
De donkere stukken hebben alleen wat oppervlakkige oxidatie, veroorzaakt door de hoge temperatuur rond de katalysator (die is door de werking van een katalysator veel hoger dan tussen spruitstukken en de katalysator), maar hebben zeker geen roestvorming. De voorste pijpen zijn zelfs volledig oxidatie vrij.
Dat kan alleen als ze een oppervlakte behandeling hebben gehad (wat ze niet hebben), of van RVS zijn.

Ter vergelijking, de ophangbeugel die aan de bak zit, is wel geoxideerd, en die is verzinkt.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
brolli21
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 nov 2012, 17:06

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door brolli21 » 28 feb 2013, 18:13

Ik heb op het werk al redelijk wat uitlaatjes van BMW 3-series gelast(werk bij een bmw specialist) en daar had ik nog nooit problemen mee ;)
There is a Fine line between Brilliant and Insane.

Alfa 75 Imola Turbo
Alfa 156 VMR25 Madeno
Fiat Panda 1,2 Dynamic

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 28 feb 2013, 19:31

Een beetje lasser moet dat ook wel kunnen, ik kom alleen niet verder dan een rupsje leggen met een elektrode lasapparaat (je weet wel, zo'n simpel ding op 230V)

Maar ik moet eerst nog even een geschikte katalysator zien vinden om aan te laten passen.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 06 mar 2013, 11:56

Afbeelding
Ik zeg, OPEN MET DAT DAK!!!

Gisteren de eerste open rit van het jaar weer gemaakt, en ik kan zeggen, dat smaakt naar meer!!!

Alleen m'n uitlaat :X Met de kap open is pas goed te horen hoe rot hij is... Hij is niet lek, maar de geluiden die van onder de auto uit komen zijn niet echt gezond te noemen... Rammelen bij stationair, rare resonanties in de pijp, hard en blikkerig boven de 4000 toeren...
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
Cliff1201
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2010, 12:52

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door Cliff1201 » 06 mar 2013, 19:19

Inderdaad een bekende! Wij stonden vorig jaar nog samen te wassen en poetsen voor de zomerwielen meet & greet 2012.

Erg mooie wagen, leuk om te zien dat je hem zo goed onderhoudt. We zullen elkaar vast tegen het lijf lopen wanneer we zondag 21 april weer bij de argos gaan wassen ;)

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 11 mar 2013, 10:34

@Cliff1201
Redelijke kans dat ik dit jaar weer bij de zomerwielen meet ben, maar dan hopelijk wel met wat minder storingen aan boord...

Afgelopen vrijdag deed zich weer een probleempje voor:
Afbeelding
Een gebroken achterveer... Die hoorde ik dus ook al weken rammelen als ik over hobbels reed. Gelijk 2 nieuwe veren besteld en die hoop ik zsm onder de auto te kunnen monteren.

Ondertussen probeer ik nog steeds een andere katalysator te krijgen, maar dat lijkt nogal een uitdaging te zijn... Voor 325i's en 328i's zijn ze volop te krijgen, maar de versie voor 320i's en 323i's (een enkele pijp tussen katalysator en einddemper) is toch een stukje zeldzamer in het 2de hands circuit...
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door Dcreator » 11 mar 2013, 17:18

Misschien zou je er onderand aan moeten denken om het om te bouwen naar dubbele pijp? gewoon voor het gemak van de beter te verkrijgen onderdelen? :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”