De wegligging

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmwhans
Berichten: 539
Lid geworden op: 18 jan 2008, 15:24
Locatie: gelderland

Re: De wegligging

Bericht door bmwhans » 29 mar 2013, 11:38

De mijne loopt snaarstrak zowel met de winterwielen als met de 18 inch zomerwielen.

blitzyj
Berichten: 217
Lid geworden op: 20 jun 2009, 10:48
Locatie: Maastricht

Re: De wegligging

Bericht door blitzyj » 03 apr 2013, 17:49

Heb nieuwe koppeling van de stuurinrichting geplaatst, maar geen verbetering. Nu 18 inch zomerwielen eronder en wegligging is nog slechter geworden. Heb beide draagarmen + hydrolagers vervangen (hydrolagers zitten nauwkeurig erop 28,9 / 29cm). Zit verder geen speling op de stabilisator stang, banden zijn uitgebalanceerd en auto is uitgelijnd.

Zouden de voorste schokdempers hier een rol in kunnen spelen? Ze zien er wel aardig verroest uit, hoe kan ik controleren of deze nog goed zijn?

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: De wegligging

Bericht door Hugo M » 03 apr 2013, 21:57

Zouden de voorste schokdempers hier een rol in kunnen spelen? Ze zien er wel aardig verroest uit, hoe kan ik controleren of deze nog goed zijn?[/quote]

Niet al te zacht over een verkeersdrempel rijden en kijken of de demping voldoende is.
Als ze echt 100% zijn dan mag hij 1x hoog uitveren, maar daarna moet de voorkant stil blijven.
Als hij nog een keer nadeint dan zijn ze niet meer fris.
Met slechte schokdempers blijft t corrigeren.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: De wegligging

Bericht door yltkdy » 03 apr 2013, 22:10

Beste mensen,

Hou ook in de gaten dat BMW STUURBEKRACHTIGING heeft en dat dit dus ook gevolgen heeft bij drempels ed.

Strepen voel ik ook in mijn stuur, maar blijft wel gewoon rechtdoor rijden als ik het stuur loslaat. Als dit dus niet zo is is dit inderdaad niet normaal maar als ik met een los stuur tegen een trottoirband aanrijdt, zal het stuur ook doorslaan. Dit is normaal door de stuurbekrachtiging.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: De wegligging

Bericht door AlexS » 09 apr 2013, 07:55

Wat ik me even hard op afvraag; hoeveel van de klagers heeft niet originele delen of aanpassingen op de auto geschroefd? Denk aan b of c kwaliteit zaken, zoals sportveren/dempers, wielen, draagarmen, banden en wat dan ook dat mindere specificaties heeft? Of buiten de gestelde toleranties komt zoals verkeerde et waarden of rare bandenspanningen?

Feit blijft dat ook al klopt alles, we wel praten over auto's die gemiddeld ouder dan 10 jaar zijn met veelal onbekende vorige eigenaren. Alleen nieuw is te vergelijken met nieuw, daarna wordt elke vergelijking moeilijk zo niet nutteloos. Kort gezegd, sommige gedragingen zijn gewoon eigenschappen, geen defecten.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Gebruikersavatar
Vinnie_86
Berichten: 734
Lid geworden op: 03 aug 2011, 11:01
Locatie: Houten

Re: De wegligging

Bericht door Vinnie_86 » 09 apr 2013, 08:13

We zijn er achter gekomen dat bij mij aan de achterkant ook een stabilisator stang was afgebroken.
Deze vervangen en de auto voelt nu al weer veel beter aan,
Ik hoorde niets speciaal en ook niet duidelijk merkbaar alleen een vaag gevoel met spoorvorming.


Overgens over de opmerking hierboven, (eerste gedeelte)
BMW maakt ook niet het beste en imitatie als Koni, H&R, Mille HD, ect maken vaak betere spullen.
Ook BMW moet ergens winst op maken ;)

Ben wel eens met banden/wielen die buiten specificaties vallen heb je altijd een negatief effect of de rijeigenschappen.
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: De wegligging

Bericht door AlexS » 09 apr 2013, 08:21

Vinnie, je hebt zeker gelijk maar dat vind ik ook zeker geen B of C merken. Enige risico dat je loopt door het vervangen door betere spullen is dat je ergens anders sneller tegen problemen aanloopt.

Voorbeeld, ebc rood remt veel harder dan standaard blokken, maar zijn weer agressiever voor je schijven. Elk voordeel heeft zijn nadeel :) en inderdaad zijn de fabrieksdelen het duurzaamste compromis, maar nog steeds een compromis.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”