Hallo Allemaal,
Nou het advies van Stefan gevolgd en naar de garage die hij noemde geweest. Samen met hem de motor bekeken. Hier zagen we onder andere lekkage bij de vanos o ringen, de vacuumpomp en het oliefilterhuis. Dit olieverlies was niet schokkend, want er is me nooit echt olieverlies onder de auto opgevallen, maar met hem afgesproken dat hij het zou maken. Het olieverlies bij de vacuumpomp verklaarde volgens hem namelijk de vieze olielucht in de auto kort na het starten en wanneer ik bijvoorbeeld na een snelweg rit bij het stoplicht stond. Daarnaast zou er nog een oude kettingspanner opgezeten hebben. Deze spanner had eigenlijk tijdens een recall actie van BMW vervangen moeten worden volgens hem. Met hem afgesproken dat hij deze ook zou vervangen als hij toch met de o ringen van de vanos bezig was.
Samen met hem ook het probleem bij de carterventilatie bekeken. Een dikke slang (en hier laat mijn technische kennis me echt in de steek) die belangrijk was voor de ventilatie, was helemaal plat en poreus. Dit gecombineerd met mijn omschrijving van de klachten en het feit dat het drukverschil in de motor helemaal niet veranderde bij variabele toeren, deed hem bijna zeker weten dat het om de carterventilatie zou moeten gaan.
Hij is daarna rond gaan bellen om een zeer gespecificeerde offerte te kunnen maken. De rekening zou volgens hem 475 euro zijn. Hij is in totaal met het stellen van de diagnose en het opstellen van de rekening, ongeveer 1,5 uur bezig geweest. Hij heeft hier zoals jullie kunnen zien, maar een kwartier voor gerekend.
Met hem afgesproken dat ik de auto zou brengen en aan het einde van de dag weer op zou halen. Hij heeft me na het brengen van de auto thuisgebracht en toen de auto klaar was weer opgehaald
Nu maar een heleboel kilometers maken en kijken wat het olieverbruik is. Het roken bij een koude motor is bijna helemaal weg. Ik zie nu alleen nog maar wat condens en dat heeft volgens mij iedere auto bij dit koude weer. Daarnaast is de olie lucht ook weg.
Ik ben ongeacht het olieverbruik toch bijzonder tevreden over de dienstverlening van deze garage. De service met het halen en brengen, de uitgebreide offerte en het stellen van de uitgebreide diagnose gaven mij echt het gevoel dat deze man nog snapt dat je terugkomt wanneer je goed behandeld word en serieus genomen word.

Daarbij rekent hij ook weinig uren voor de klussen die hij doet en bracht hij maar een kwartiertje in rekening voor het stellen van de diagnose.
Ik weet niet precies wat de regels zijn voor het noemen van de naam van een garage, maar als het mag wil ik hem graag noemen in dit topic. Ik ga jullie nog laten weten wat het olievebruik is en wil jullie nu alvast enorm bedanken voor de goede tips en uitleg.
Ik kan nu eindelijk echt gaan genieten van mijn prachtige auto. Ik zag dat het niet gelukt was met mijn foto in het voorstel topic, dus ik zal voor de mensen die hem graag willen zien hier nog even een foto plaatsen.