Vrijdag weer druk bezig geweest met de coupe, van binnen zit alles nu weer op zijn plek, nu is het technische deel aan de beurt, kleppendekselpakking had ik al gedaan dus nu het volgende... De schakelpook staat erg los, ik vermoed dat alle gewrichten versleten zijn.
Dus de auto op de brug en sleutelen.
Om makkelijk bij de schakelgewrichten te komen moet de aandrijfas los.
Als je alle bouten van de aandrijfas los hebt kun je de as naar achter toe schuiven, maar net niet ver genoeg om hem van de centreeras van de versnellingsbak af te halen, dus verder kijken.... En dan kom je tot de conclusie dat de uitlaat eronder uit moet omdat ik toch de aandrijfas los wil hebben omdat ik ook de hardyschijf wil vervangen.
Demper eronderuit, dan de bouten bij het spruitstuk, dat zijn er 6, en 3 van de 6 braken af.
Foto van een die niet afbrak.
De afgebroken bouten uit geboord, want het zijn zogenaamde knelbouten die zichzelf vasttrekken in het spruitstuk zodat je bij het aandraaien van de moeren de bout niet vast hoeft te houden, en meteen bij de dealer 6 nieuwe besteld.
Toen door met hetgeen we voor gekomen zijn, de pook.
Met de uitlaat eronderuit kun je het lager van de aandrijfas losmaken en de as laten zakken en dan kun je overal bij.
Alle rubbertjes en gewrichtjes vervangen en meteen de versnellingsbakolie bijgevuld, 200ml ging erbij.
Daarna alles weer teruggebouwd en meteen de nieuwe hardyschijf tussen de bak en de aandrijfas gemonteerd.
Ik heb hier allemaal geen foto's van, het was hectisch, en ben het helemaal vergeten.
Toen was de dag om en werd het zaterdag, om 10 uur meteen de nieuwe uitlaatbouten, moeren en de pakkingen opgehaald bij de dealer, blijkt het dat er een modificatie doorgevoerd is waardoor de knelbouten niet meer te krijgen zijn...
Dus werden het gewone bouten die je wel zelf vast moet houden bij het aandraaien.
Niet zo erg maar ik dacht; er zijn er 3 afgebroken, ik zet er 3 nieuwe bij en dan 6 nieuwe moeren erop, nieuwe pakking ertussen en klaar... Dat idee gaat nou niet op want ik wil 6 dezelfde bouten erin hebben, dus dat betekend dat er nog 3 uit moeten en dat was vrijdag een hels karwei! Die bouten zitten er al jaren in en zitten erg vast.
Deze bouten waren gelukkig niet afgebroken en met wd-40 en een speciale tool dacht ik het wel te gaan maken.
Een massieve pijp met aan 2 kanten een gat met daarin m10 draad getapt, die draai je op de bout, paar keer links, rechts, voor en achter slaan zodat ze wat loskomen en dat recht omhoog eruit proberen te slaan, en tot mijn opluchting ging dat vanzelf! En met een beetje hulp van de wd-40!
Alle 6 eruit.
En toen de 6 nieuwe bouten van bovenaf erin, kopervet eraan, niet zozeer voor de smering maar meer om de pakking vast te houden en dan de 6 koper moeren aandraaien, echt BMW weer, bout heeft dopmaat 16, moeren 15 en uiteindelijk de uitlaat terug op zijn plek hangen en de klus is gedaan.
Sorry voor de vergeten foto's, maar daar kan ik nu niet veel meer aan veranderen!
Volgende week nog de Bilstein b4 kit met Eibach verlagingsveren onder de auto monteren, achterremmen ff controleren, die piepen bij zacht remmen en hier en daar nog wat rubbers en stabistangen vervangen en dan is de auto technisch ook weer lekker fris.
Begin september de eerste afspraak met de spuiter, gaan we een plan van aanpak maken en dan moet het gaan gebeuren en komt het eind in zicht!