Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Spuitvraagje-

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Richel88
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 feb 2009, 11:16
Locatie: Noord-Limburg

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Cruise en binnenspiegel-

Bericht door Richel88 » 09 jun 2016, 15:39

De kabel loopt daar idd, deze komt uit links onder het stuur, zie onderstaande foto
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Dus ik denk dat ik hem daar van ga aftakken.

Wat staat er nog meer op je to-do lijstje?
Afbeelding
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Cruise en binnenspiegel-

Bericht door Patrick320i » 09 jun 2016, 18:50

Klopt ja die zit in die kabelboom, maar hij zit niet in het verdeelpunt als ik het me goed herinner, dat bakje linksboven je voeten waar veel bedrading samen komt.

Op mijn to-do lijstje staat nog;

-De elektrische klapraampjes, maar dat staat op een laag pitje omdat ik niet goed gevonden krijg hoe je dat naderhand aan kan sluiten en vooral waar je dan je voeding vandaan haalt, omdat die raampjes via de comfortmodule worden aangestuurd en er ook nog een relais tussen zit.
-M-stuur
-Leer opknappen, bestuurderstoel is schraal
-Houten middenconsole, maar die moet eigenlijk ook opgeknapt worden
-Versnellingspook reviseren, staat helemaal los nu
-Hardyschijf
-Eibach pro-kit met rondom nieuwe Bilstein b4 dempers
-Nieuwe modderkuipen voor
-Naar de spuiter om hem weer netjes te maken, ben nog op zoek naar een goede...
-Alle raamrubbers en instap/afwerklijsten vervangen
-BBS RC041/042 weer uit elkaar halen, harten opnieuw laten spuiten, randen polijsten en nieuwe boutjes erin, de verchroomde die ik er 4 jaar geleden in heb gezet zijn nu al weer aan het roesten.
-BBS RC040 harten opnieuw laten spuiten, nieuwe boutjes erin en de randen polijsten.

Verder zitten de opties die ik echt wilde hebben er nu in, de cruise control, PDC, 18 knops obc en de zelfdimmende binnenspiegel.
Maar wie weet wat ik in de loop der tijd nog tegenkom... :whistle:

En uiteindelijk is het de bedoeling om er lekker van te gaan genieten, en naar meetings te gaan enzo, een BMW is toch gemaakt om te rijden. :driving:

En wat staat er nog op jou lijstje? Omdat je het had over toekomstige mods... :popcorn:

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door Patrick320i » 26 jun 2016, 19:20

Ik kan punt één van mijn to-do lijstje trouwens al afvinken, de elektronica van de elektrische klapraampjes zit er na heel veel proberen en overleggen met Black Pearl in.
Aangezien ik verschrikkelijk OEM fanaat ben wou ik de raampjes origineel inbouwen, dat houd in; aansturing via de ZKE, na het uitschakelen van het contact nog 16 minuten lang de raampjes kunnen bedienen net als de voorramen.
En de raampjes kunnen sluiten via het slot in de deur.

Omdat ik een 97er heb zou er bij mij geen losse comfortrelais (k114) meer nodig zijn in de auto om de raampjes te kunnen bedienen, maar we kregen het niet voor mekaar met alleen de ZKE en het power vent window relais (k113)

Afbeelding

Na veel meten, proberen, nieuwe ZKE besteld en vloeken omdat Black Pearl en ik dachten dat de ZKE een 12 volt signaal zou moeten geven om het power vent window relais (k113) aan te sturen, wat we maar niet voor mekaar kregen, meer als een halve volt kreeg ik niet gemeten.
Uiteindelijk de plus van de aansteker gepakt en toen stootte ik met de zwarte signaaldraad per ongeluk tegen een carrosseriedeel waardoor het power vent window relais (k113) opeens klikte en er dus een stroomkring was, wat blijkt nou, de ZKE maakt massa én verbreekt massa in het comfortrelais (k114) waardoor er wel of geen stroom naar het power vent window relais (k113) gaat. Precies andersom als wij al die tijd dachten.

Power vent window relais (k113) á 100 euro bij de dealert :damn:
Afbeelding

Alleen... Ik heb een 97er en dus geen los comfortrelais (k114), ik meteen aan het bellen gegaan en een nieuwe kunnen halen bij BMW specialist Gerrit Jonkers, schade 10 hele euro's.
De relaishouder had ik al omdat ik nog een hele M3 kabelboom heb liggen voor de originele onderdeeltjes die ik daar mooi uit kan halen.
Thuis gelijk een test opstelling gemaakt met het comfortrelais (k113) ertussen, stroom gepakt bij de aansteker naar de voeding van de relais, signaaldraad naar pin 19 van de ZKE en de uitgaande stroom naar het power vent window relais (k114) en je wil het niet geloven, maar het werkte plotseling precies zoals het zou moeten werken.

Comfortrelais (k114)
Afbeelding

Maar toen... Waar haal ik een comstante spanning vandaan? De elektrische klapraampjes worden volgens ons schema aangestuurd door zekering nummer 13 in de zekeringkast, maar die is bij mij al bezet en word aangestuurd door het contact, geen constante voeding dus.
Zomaar ergens een draad bijprikken bij het verdeelpunt onder het stuur leek me geen goed plan, plekje 10 in de zekeringkast was nog vrij, dus dan zelf maar een zekering bijzetten en op die manier een 5 ampere afgezekerde voeding in de auto krijgen voor de elektrische raampjes.
In de M3 kabelboom zaten mooi alle originele onderdelen om de aansluiting te kunnen maken.

Zekering 13 zit er al
Afbeelding

Bedrading van de M3 kabelboom passend gemaakt voor mijn zekeringkast
Afbeelding

Ingeplugd op zekering nummer 10
Afbeelding

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

En het resultaat in de auto, weinig spanning maar dat komt omdat van al het proberen mijn accu ver leeg is, auto startte vandaag ook niet meer. :mrgreen:
Afbeelding

Het comfortrelais (k114) zit normaal onder de tellerbak, maar ik heb hem achter het dashboardkastje weggewerkt, vond ik een mooiere en makkelijkere oplossing.
Afbeelding

Kabelboompje gemaakt voor het power vent window relais (k113)
Afbeelding

Het power vent window relais (k113) zit wel op de originele plek
Afbeelding

Maar het werkt nu wel en de klapraampjes hebben hun eigen zekering!
Onder het dashboard zit alles al netjes weggewerkt en aangesloten, nu verder met de schakelaars, dan de motors nog installeren en dan heel de auto weer dicht knutselen. :gek:

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door BMWf20 2.0d » 26 jun 2016, 19:36

Superresultaat, gelukkig weet je van doorzetten...... :ja:

Hoe werkt dat Comfort deel nou eigenlijk precies, kun je met je handzender ook alles openen/sluiten??

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door Patrick320i » 26 jun 2016, 20:37

Haha jaa had bijna de handdoek in de ring gegooid totdat ik er per ongeluk achter kwam hoe het zat haha :gek:

Het comfortdeel werkt als volgt;

Tijdens het rijden, contact aan, werken alle ramen.
Zodra je de sleutel uit het contact haalt zorgt de ZKE ervoor dat je nog 16 minuten lang je ramen kan bedienen, na die 16 minuten is de stroom eraf en werken de ramen alleen nog als je een van de 2 deuren open hebt staan, in het geval van de coupe, ook zakken de ramen voor een halve centimeter om het openen en sluiten van de deuren te vergemakkelijken.
Als je de auto verlaat terwijl alle ramen nog open staan en je doet de deur op slot met de sleutel, en je houd de sleutel vast op die positie dan gaan de voorramen dicht, zodra die helemaal gesloten zijn gaan de achterraampjes ook dicht.
Dit werkt alleen bij het sluiten van de ramen, openen kan niet.

Bij mij werkt dit alleen als ik de auto op slot doe met de sleutel, met de afstandsbediening gaat de auto wel op slot maar de ramen niet dicht.

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door mikespek » 27 jun 2016, 17:17

dat klopt dat de ramen niet dicht gaan met de sleutel, dit is pas mogelijk geworden vanaf de e38. e36 helaas niet

Gebruikersavatar
Zytek
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jun 2016, 15:34

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door Zytek » 27 jun 2016, 18:18

Ziet er allemaal netjes uit Patrick! Volgens mij heb ik ongeveer 2 jaar geleden een Eisenmann Race uitlaat van jou gekocht voor mijn E36 323i.Wat een genot, dat geluid.

Inmiddels op zoek naar een E60 M5 ;) :duim:
E60 M5 - mijn showroom viewtopic.php?f=120&t=52162

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door Patrick320i » 27 jun 2016, 19:36

Jaa dat kan kloppen, ik had mijn coupe toen verkocht en die uitlaat nooit meer gemonteerd, nou heb ik er spijt van want me coupe van toen heb ik terug haha, heb gelukkig nog wel een Eisenmann eronder liggen maar dan de N-serie. :duim:
Gaat jou coupe in de verkoop? Was een nette auto van wat ik me er nog herinner, had ook weinig gelopen toch?

Gebruikersavatar
Zytek
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jun 2016, 15:34

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Klapraampjes werkend-

Bericht door Zytek » 28 jun 2016, 08:29

Klopt! Ik ga hem inderdaad binnenkort verkopen. Hij heeft inmiddels 123.000 gelopen. Een 323i van December '97
Aantal dingen veranderd, maar heb alle originele onderdelen bewaard (behalve de originele uitlaat). Mocht je alle gegevens willen of iemand weten die eventueel interesse heeft, kan ik je wel even een Pb sturen.
E60 M5 - mijn showroom viewtopic.php?f=120&t=52162

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door Patrick320i » 02 aug 2016, 07:48

Al weer even geleden maar wel veel gedaan de laatste tijd.

Om te beginnen de klapraampjes afgemaakt en afgewerkt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Perfect fit! :duim:

Maar toen kwam ik op eBay een nieuwe houten middenconsole tegen...

Afbeelding

... en leek al mijn werk voor niks! :gek:

M- stuur in de auto en de houten middenconsole...

Afbeelding

...en uiteindelijk toch de zwarte console teruggezet, vind ik persoonlijk beter in mijn interieur passen! :whistle:

Afbeelding
Afbeelding

Toen heel het interieur gestofzuigd en gecleaned, alles lag toch open, en meteen de bestuurderstoel aangepakt met ColourLock.

Voor
Afbeelding
Afbeelding

Toen alle instructies op de bijgeleverde uitleg opgevolgd en toen zag het er na een laag of 6 zo uit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had niet verwacht dat ik mijn stoel nog zover op kon knappen, er is wel iets kleurverschil maar overall ben ik zeer tevreden! :duimen:

Originele gevarendriehoek.

Afbeelding

En gisteravond nog even lekker gesleuteld, koelvloeistofniveausensor vervangen en de kleppendekselpakking met carterontluchting.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij ziet mijn blok er nog gezond uit, geen aanslag te zien en in de carterontluchting zat ook bijna geen aanslag.
De pakking op de foto is trouwens wel de oude nog, die nog vrij soepel was, de 6 rubberen rondjes om de bougies waren veranderd in hard plastic, dus het was wel een keer nodig.

En het plaatje naderhand...

Afbeelding

Ben weer erg tevreden. :driving:

Gebruikersavatar
lj328
Berichten: 1134
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:16

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door lj328 » 02 aug 2016, 18:25

Hallo Patrick,

Goed bezig man, mooie duidelijke foto's er ook nog bij :duimen: leuk om te lezen.
Ziet er allemaal erg goed uit, je hebt straks een mooie youngtimer met lekker veel opties!
De elektrische klapraampjes en stoelen heb je netjes gedaan, ik denk alleen, zoals ik het op de foto's zie, dat ik voor de houten console had gekozen. Die lijkt mooi bij het interieur te passen. Maar dat is een kwestie van smaak.

Het wordt tijd om er eens lekker mee te gaan touren :driving: , of niet?

Mvg,

Luuk Jan
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door Patrick320i » 07 aug 2016, 11:16

Hee Luuk Jan,

Bedankt voor je complimenten en je leuke reactie. :duim:
De houten middenconsole doe ik ook nog niet weg, als de coupe klaar is wil ik er een cabrio bij, en de kans is groot dat daar de middenconsole in komt.

De auto zit nu weer in elkaar en nu in de vakantie rij ik er ook bijna dagelijks mee, als ie straks bij de spuiter is geweest ga ik hem alleen nog maar poetsen en er lekker mee touren! :driving:
Beetje meetings afgaan en lekker genieten...

Groetjes

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door Patrick320i » 07 aug 2016, 11:29

Vrijdag weer druk bezig geweest met de coupe, van binnen zit alles nu weer op zijn plek, nu is het technische deel aan de beurt, kleppendekselpakking had ik al gedaan dus nu het volgende... De schakelpook staat erg los, ik vermoed dat alle gewrichten versleten zijn.

Dus de auto op de brug en sleutelen.

Afbeelding
Afbeelding

Om makkelijk bij de schakelgewrichten te komen moet de aandrijfas los.

Afbeelding

Als je alle bouten van de aandrijfas los hebt kun je de as naar achter toe schuiven, maar net niet ver genoeg om hem van de centreeras van de versnellingsbak af te halen, dus verder kijken.... En dan kom je tot de conclusie dat de uitlaat eronder uit moet omdat ik toch de aandrijfas los wil hebben omdat ik ook de hardyschijf wil vervangen.

Demper eronderuit, dan de bouten bij het spruitstuk, dat zijn er 6, en 3 van de 6 braken af.

Foto van een die niet afbrak.
Afbeelding

De afgebroken bouten uit geboord, want het zijn zogenaamde knelbouten die zichzelf vasttrekken in het spruitstuk zodat je bij het aandraaien van de moeren de bout niet vast hoeft te houden, en meteen bij de dealer 6 nieuwe besteld.

Toen door met hetgeen we voor gekomen zijn, de pook.
Met de uitlaat eronderuit kun je het lager van de aandrijfas losmaken en de as laten zakken en dan kun je overal bij.
Alle rubbertjes en gewrichtjes vervangen en meteen de versnellingsbakolie bijgevuld, 200ml ging erbij.
Daarna alles weer teruggebouwd en meteen de nieuwe hardyschijf tussen de bak en de aandrijfas gemonteerd.

Ik heb hier allemaal geen foto's van, het was hectisch, en ben het helemaal vergeten. :bang:

Toen was de dag om en werd het zaterdag, om 10 uur meteen de nieuwe uitlaatbouten, moeren en de pakkingen opgehaald bij de dealer, blijkt het dat er een modificatie doorgevoerd is waardoor de knelbouten niet meer te krijgen zijn...
Dus werden het gewone bouten die je wel zelf vast moet houden bij het aandraaien.

Afbeelding

Niet zo erg maar ik dacht; er zijn er 3 afgebroken, ik zet er 3 nieuwe bij en dan 6 nieuwe moeren erop, nieuwe pakking ertussen en klaar... Dat idee gaat nou niet op want ik wil 6 dezelfde bouten erin hebben, dus dat betekend dat er nog 3 uit moeten en dat was vrijdag een hels karwei! Die bouten zitten er al jaren in en zitten erg vast.

Deze bouten waren gelukkig niet afgebroken en met wd-40 en een speciale tool dacht ik het wel te gaan maken.

Afbeelding

Een massieve pijp met aan 2 kanten een gat met daarin m10 draad getapt, die draai je op de bout, paar keer links, rechts, voor en achter slaan zodat ze wat loskomen en dat recht omhoog eruit proberen te slaan, en tot mijn opluchting ging dat vanzelf! En met een beetje hulp van de wd-40! :gekdoen:

Alle 6 eruit.

Afbeelding

En toen de 6 nieuwe bouten van bovenaf erin, kopervet eraan, niet zozeer voor de smering maar meer om de pakking vast te houden en dan de 6 koper moeren aandraaien, echt BMW weer, bout heeft dopmaat 16, moeren 15 en uiteindelijk de uitlaat terug op zijn plek hangen en de klus is gedaan.

Sorry voor de vergeten foto's, maar daar kan ik nu niet veel meer aan veranderen! :gek:

Volgende week nog de Bilstein b4 kit met Eibach verlagingsveren onder de auto monteren, achterremmen ff controleren, die piepen bij zacht remmen en hier en daar nog wat rubbers en stabistangen vervangen en dan is de auto technisch ook weer lekker fris.
Begin september de eerste afspraak met de spuiter, gaan we een plan van aanpak maken en dan moet het gaan gebeuren en komt het eind in zicht! :popcorn:
Laatst gewijzigd door Patrick320i op 07 aug 2016, 12:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door BMWf20 2.0d » 07 aug 2016, 11:38

Dat is balen, afgebroken bouten zit je nooit op te wachten....... :bang:

Gebruikersavatar
Patrick320i
Berichten: 145
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:05

Re: Patrick's E36 320i Coupé 1997 -Updates-

Bericht door Patrick320i » 07 aug 2016, 11:59

Klopt, maar ben blij dat ze nu wel allemaal vervangen zijn! :whistle:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”