Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Sjonnie » 15 dec 2016, 21:56

Hier ook al menig M52 en M54 gezien en gehad, maar van enig olieverbruik was geen sprake... 8)

...dat in tegenstelling tot onze huidige N42... -_-

De M62 in mijn 7 verbruikt ook bijna geen drup.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Zoef007 » 31 dec 2016, 13:18

Mijn 325ti 2003 M54 145000km geen olieverbruik waargenomen. Loopt als een naaimachientje, ook hier een winterslaapje nu.

JeroenV
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:27

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door JeroenV » 16 jan 2017, 08:44

Even een update. Ik heb sinds het plaatsen van de checkvalve en het wisselen naar andere olie. Nu 5w40 ipv 0w40 geen olieverbruik meer gehad.

Neutron
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2016, 22:04

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Neutron » 22 jan 2017, 19:18

@JeroenV: Hoeveel km's zonder olieverbruik heb je nu gereden?

Ik heb ondertussen de complete carterventilatie vervangen, ook alle kleine vacuumslangetjes en gelijk de o2 pilot mod incl. checkvalve gemonteerd.

Auto staat nog steeds geschorst, dus ik moet nog even geduld hebben...

JeroenV
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:27

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door JeroenV » 24 jan 2017, 09:04

Ik denk dat ik zo ongeveer zeker wel 3000 kilometer heb gereden sinds de modificatie en oliewissel. Daarvoor kon er bij 1500 kilometer alweer olie bij. Nu staat die nog steeds op vol, dus een verbetering is het sowieso. Weet alleen niet of het nu puur door de checkvalve komt of omdat er weer verse olie in is gegaan.

caloren
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 nov 2016, 16:27

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door caloren » 24 jan 2017, 09:54

ik heb na iets meer 5000 km te hebben gereden een litertje olie bij moeten vullen bij mijn 330, vind ik vrij normaal

baronruud
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:18

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door baronruud » 24 jan 2017, 10:39

Hallo JeroenV , Neutron en Vinnie74.

Mijn E46 325i heeft ook last van veel olieverbruik. Alles geprobeerd, maar blijft olie zuipen. Nu wil ik graag ook de 02pilot mod doen en die checkvalve monteren. Als het niet te veel gevraagd is, wat heb ik precies nodig?
Ik heb het filmpje bekeken, maar kwa diameter, lengte slangetjes en die checkvalve, wat moet het precies zijn?

Neutron
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2016, 22:04

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Neutron » 24 jan 2017, 13:06

JeroenV schreef:Ik denk dat ik zo ongeveer zeker wel 3000 kilometer heb gereden sinds de modificatie en oliewissel. Daarvoor kon er bij 1500 kilometer alweer olie bij. Nu staat die nog steeds op vol, dus een verbetering is het sowieso. Weet alleen niet of het nu puur door de checkvalve komt of omdat er weer verse olie in is gegaan.
Misschien een combinatie van beide, hou ons op de hoogte!
caloren schreef:ik heb na iets meer 5000 km te hebben gereden een litertje olie bij moeten vullen bij mijn 330, vind ik vrij normaal
Dat lijkt me ook nog wel vrij normaal, ik zou er blij mee zijn ;)
baronruud schreef:Hallo JeroenV , Neutron en Vinnie74.

Mijn E46 325i heeft ook last van veel olieverbruik. Alles geprobeerd, maar blijft olie zuipen. Nu wil ik graag ook de 02pilot mod doen en die checkvalve monteren. Als het niet te veel gevraagd is, wat heb ik precies nodig?
Ik heb het filmpje bekeken, maar kwa diameter, lengte slangetjes en die checkvalve, wat moet het precies zijn?
Wat heb je allemaal al geprobeerd? De carterventilatie al vervangen? Dat zou ik als eerste doen. Indien je die vervangen hebt, heb je alleen een 12mm check valve nodig (Ebay ofzo) en een dunne vacuumslang (dacht 7mm buitenmaat).

baronruud
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:18

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door baronruud » 24 jan 2017, 13:31

Ja, idd nieuwe carterventilatie, werd zelfs iets erger. Daarna nog nieuwe olie + flush.

12mm zeker? Zoiets: http://www.filterservice-twente.nl/inde ... c7a195c2e0

Neutron
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 dec 2016, 22:04

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Neutron » 24 jan 2017, 14:28

Ja juist, ik had em voor 6 euro thuis via Ebay. Duurde wel een weekje, maar had er geen haast bij.

baronruud
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:18

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door baronruud » 26 jan 2017, 15:12

Die check valve op welke slang gaat die eigenlijk?

JeroenV
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:27

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door JeroenV » 27 jan 2017, 08:36

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_2194

Ongeveer halverwege slang 4, en dan met de flow richting naar beneden.

baronruud
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:18

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door baronruud » 27 jan 2017, 10:04

Kijk dat is duidelijk, bedankt!

baronruud
Berichten: 70
Lid geworden op: 10 okt 2011, 08:18

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door baronruud » 31 jan 2017, 18:56

Slang 6 op carterventilatie, is dat de o2 mod juist?

Zeevang

Re: Hoog olieverbruik M54 blok verklaard!

Bericht door Zeevang » 31 jan 2017, 21:42

huidige M52TUB25 ca 1 liter op 7000 km en km stand 275.000

heb diverse met deze motor gehad maar nooit echt overdadig olieverbruik
wel lekkages met kleppendekselpakkingen maar dat is normaal dat die is gaan lekken

de enige olieboot was de N42, op laatst 1 op 500 (klepseals) ook nadat praktisch alle pakkingen waren vervangen.
Lekte echt overal..bij peilstok, bij kleppendeksel, bij oliefilter, bij vacuumpomp, bij solenoid

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”