Ik weet niet hoe BMW het voor elkaar krijgt, maar al jaren hebben ze blijkbaar moeite met een probleemloos koelsysteem.
10 jaar geleden hadden veel BMW modellen er ook last van, maar nu ook de G30 / G31 op leeftijd begint te kopen lees je aan de lopende band problemen met het koelsysteem.
Wat gaat er onder andere fout?
Slangen
veel plastic connectors knappen waardoor snel in eens al het water weg loopt en potentieel zelfs motorschade kan oplopen
Vaatjes
Het grote rechter kunststof KVS vaatje knapt, vaak gaat hier de lekkage geleidelijk. Er zijn zelfs zoveel problemen dat er in china een vat van aluminium is gemaakt. In de VS monteren ze deze veel, vooralsnog zonder problemen. Het kleinere linker vaatje lijkt het doorgaans wel goed te blijven doen.

verbeterde versie (non OEM)

Oliehuis
Ook hier gaat het vaak lekken, ook hierbij zijn verbeterde beschikbaar van aluminium gemaakt, voor veel minder geld dan OEM (ook beter?)

Iemand hier al problemen gehad? Hebben mensen al de nodige delen (al dan niet preventief) vervangen door NON-OEM verbeterde delen met aluminium connectors en vaatjes? Kosten?
zowel bij de B48 motoren (520i, 530i, 530e) als B58 (540i) komt dit veelvuldig voor te zien op Duitse en US fora.
zit er aan te denken om tzt preventief alles te laten vervangen. Nu rustig de tijd om delen te regelen en niet onderweg een keer te stranden. Moet denk ik voor een 1000 euro alles preventief vervangen incl. montage lukken. ( ?) Liefst wel bij een bedrijf die dit al vaker heeft gedaan.