Koelsysteem G30/G31 met B48 en B58 motoren

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 452
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Koelsysteem G30/G31 met B48 en B58 motoren

Bericht door Joostb » 05 feb 2025, 08:59

Toch hier maar een topic aanmaken. Ben met name benieuwd naar ervaringen en verbeterde producten en eventueel prijzen voor (preventief) herstel.

Ik weet niet hoe BMW het voor elkaar krijgt, maar al jaren hebben ze blijkbaar moeite met een probleemloos koelsysteem.

10 jaar geleden hadden veel BMW modellen er ook last van, maar nu ook de G30 / G31 op leeftijd begint te kopen lees je aan de lopende band problemen met het koelsysteem.

Wat gaat er onder andere fout?

Slangen
veel plastic connectors knappen waardoor snel in eens al het water weg loopt en potentieel zelfs motorschade kan oplopen

Vaatjes
Het grote rechter kunststof KVS vaatje knapt, vaak gaat hier de lekkage geleidelijk. Er zijn zelfs zoveel problemen dat er in china een vat van aluminium is gemaakt. In de VS monteren ze deze veel, vooralsnog zonder problemen. Het kleinere linker vaatje lijkt het doorgaans wel goed te blijven doen.
Afbeelding

verbeterde versie (non OEM)
Afbeelding

Oliehuis
Ook hier gaat het vaak lekken, ook hierbij zijn verbeterde beschikbaar van aluminium gemaakt, voor veel minder geld dan OEM (ook beter?)
Afbeelding


Iemand hier al problemen gehad? Hebben mensen al de nodige delen (al dan niet preventief) vervangen door NON-OEM verbeterde delen met aluminium connectors en vaatjes? Kosten?

zowel bij de B48 motoren (520i, 530i, 530e) als B58 (540i) komt dit veelvuldig voor te zien op Duitse en US fora.

zit er aan te denken om tzt preventief alles te laten vervangen. Nu rustig de tijd om delen te regelen en niet onderweg een keer te stranden. Moet denk ik voor een 1000 euro alles preventief vervangen incl. montage lukken. ( ?) Liefst wel bij een bedrijf die dit al vaker heeft gedaan.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: Koelsysteem G30/G31 met B48 en B58 motoren

Bericht door goos » 18 apr 2025, 20:22

Ja, wanneer ga je preventief vervangen, bij mijn vorige f11 535i, heb ik de thermostaat en electrische waterpomp preventief vervangen bij 140d km. Bij mijn e61 was bij er vergelijkbare electrische waterpomp bij 140d km een storing ontstaan. Op een amerikaans forum had ik toen iemand gevonden, die een analyse gemaakt had van de levensduur van deze pompen. Tot 100 d km 5 % stuk, bij 200d km 95 % stuk. Dan is het helder dat het zinvol is om de pomp preventief te vervangen. Echter bij de g30, in mij geval 540i, heb ik nog niet zo een analyse gezien over de koelvloeistoftank, koeler en aansluitingen. Dat zou helpen om een besluit tot preventief vervangen te nemen. Mijn auto heeft 140d km gereden, nergens tekenen van lekkage te zien. Maar spontaan knappen van een koppeling kan altijd gebeuren, moet je ze dan allemaal vervangen. Ik zoek op fora nog even verder
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 452
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: Koelsysteem G30/G31 met B48 en B58 motoren

Bericht door Joostb » 05 nov 2025, 11:49

Ik zag dat ik in februari dit topic had aangemaakt.

nu 9 maand verder; hele koelsysteem leeg. de bekende thermostaat behuizing/module lek. Onderdeel kost zo'n 460 euro, maar het is ook veel sleutelwerk. Gelukkig nog garantie en zijn de kosten (wat zomaar een 1000+ euro kan zijn niet voor mij. Nu alles toch los ligt ga ik de oliefilterbehuizing ook gelijk preventief vervangen door een exemplaar van aluminium en wat slangen.

Afbeelding
Afbeelding

is het gewoon een bekende kwaal van de B48 motoren die dus in de 520i , 530i en 530e zitten. meestal gaan ze ergens tussen de 150.000 en 200.000 km. Mijn auto heeft slechts 138.000.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 452
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: Koelsysteem G30/G31 met B48 en B58 motoren

Bericht door Joostb » 16 nov 2025, 12:25

auto weer terug, koelmodule vervangen en diverse slangen die knapten bij het aanraken doordat deze hard geworden waren. gelukkig onder garantie anders had deze reparatie zeker zo'n 1500 euro gekost. Het is geen kwestie óf, maar wanneer deze gaat. meesten zijn rond de 150.000 aan de beurt, sommigen pas bij 2 ton, anderen rond de ton.

Preventief heb ik de oliefilterbehuizing ook laten vervangen door een upgrade van aluminium. Die heb ik dan wel zelf betaald, maar nu alles toch ligt alleen het onderdeel moeten betalen.

Afbeelding

alleen koelvloeistofreservoir is nog niet vervangen, mocht die een keer gaan is het vervangen relatief makkelijk
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (G30 / G31) Techniek”